| Zpráva – Pardubický kraj || 71 |Následující tabulka souvisí s předchozím zjištěním a dále jej rozšiřuje o procentuální podíl žáků dané-ho kraje, kteří měli minimálně jednu neomluvenou hodinu v uzavřeném školním roce. Zde se ukazuje, že mezi žáky navštěvující základní školy bylo po zaokrouhlení pouze 1 % takových, kteří měli alespoň jednu neomluvenou hodinu. Tato situace je při srovnání s ostatními kraji příznivá. V případě středního vzdělávání je v porovnání se základním stupněm situace mnohem horší. Asi 15 % žáků v daném kraji mělo za uzavřený školní rok minimálně jednu neomluvenou hodinu.Procentuální podíl žáků daného kraje, kteří měli minimálně jednu neomluvenou hodinukrajpodíl žáků, kteří měli neomluvené hodinyZVGVSOVJihočeský kraj1,671,3619,62Jihomoravský kraj3,911,9015,71Karlovarský kraj4,742,3239,78Královéhradecký kraj1,35-21,96Liberecký kraj4,896,4016,64Moravskoslezský kraj2,331,1721,22Olomoucký kraj2,19-10,69Pardubický kraj0,9615,8115,03Plzeňský kraj1,94-17,80hlavní město Praha1,294,5122,36Středočeský kraj1,990,7315,82Ústecký kraj6,46-19,57Kraj Vysočina 0,98-8,06Zlínský kraj0,560,7912,97průměr ČR2,413,3317,45Počet pozorování pro Pardubický kraj (žáci): ZV = 9 234, SOV = 3 605Zdroj: ČŠI, inspekční činnostTabulka níže představuje odpovědi ředitelů z mezinárodního šetření PISA 2015. Ředitelé odpovídali na otázku: „Do jaké míry je výuka žáků ve vaší škole omezována následujícími skutečnostmi?“ Protože se jedná o datový soubor na úrovni žáka, je nutné prezentované hodnoty interpretovat z pohledu procen-tuálního zastoupení žáků, tedy tak, že pro uvedený procentuální podíl žáků je charakteristická konkrétní odpověď ředitele. V tomto konkrétním případě vidíme, zda absence žáků z pohledu ředitele omezuje výuku ve škole. V případě Pardubického kraje je uvedené tvrzení platné „do určité míry“ a „značně“ pro 52 % 15letých žáků tohoto kraje a „velmi málo“ pro 39 % z nich a „vůbec ne“ pro 9 %. Je ovšem nutné mít na paměti, že se jedná o dotazníkové šetření, ve kterém odpovídali ředitelé škol. Je tedy možné, že subjektivní vnímání situace ředitelem dané školy nemusí nutně odpovídat skutečnému stavu.