| Zpráva – Pardubický kraj || 67 |4.3.4 Účelnost využití didaktické technikyHospitační činnost ČŠI se v oblasti prostorových a materiálních podmínek zaměřila mimo jiné také na zjišťování míry a účelnosti využívání didaktické techniky při výuce různých předmětů. Využívání didak-tické techniky bylo sledováno jak v případě učitelů, tak v případě žáků. Tabulky níže ukazují výsledky inspekční činnosti pro vybrané předměty (český jazyk, matematika a cizí jazyky) v základním, gym-naziálním i středním odborném vzdělávání, a to vždy jakožto procentuální i četnostní vyjádření pro Pardubický kraj i průměr za celou ČR. Podrobné tabulky pro ostatní předměty lze nalézt v souhrnné pří-loze. Zajímavým zjištěním může být skutečnost, že ve všech níže uvedených předmětech byla didaktická technika využívána učitelem v mnohem větší míře než žáky, a to ve všech typech škol. Nejčastěji pak byla z uvedených tří předmětů využívána ve výuce cizích jazyků. V případě českého jazyka, matematiky i cizích jazyků nebyla na středních odborných školách didaktická technika účelně využita v procentuálně několikanásobně vyšším podílu případů, než je celorepublikový průměr. Značný podíl učitelů základ-ních škol (17,1–26,3 %) uvádělo, že didaktická technika nebyla v uvedených předmětech k dispozici.Účelnost využití didaktické techniky v českém jazyce ČESKÝ JAZYKúčelné využití didaktické techniky učitelemúčelné využití didaktické techniky některými žákyúčelné využití didaktické techniky všemi žákydidaktická technika nebyla účelně využitadidaktická technika nebyla k dispozicididaktická technika byla k dispozici, ale její využití nebylo vzhledem k cíli zapotřebíN%N%N%N%N%N%Pardubický krajZV3828,81813,6139,81712,92821,23224,2GV51000000000000SOV1643,212,7001232,438,1616,2celkem v ČRZV96232,430610,323782939,951517,399333,4GV7050,4128,621,42115,142,93827,3SOV25941,4243,8213,494157311,717728,3Zdroj: ČŠI, inspekční činnostÚčelnost využití didaktické techniky v matematice MATEMATIKAúčelné využití didaktické techniky učitelemúčelné využití didaktické techniky některými žákyúčelné využití didaktické techniky všemi žákydidaktická technika nebyla účelně využitadidaktická technika nebyla k dispozicididaktická technika byla k dispozici, ale její využití nebylo vzhledem k cíli zapotřebíN%N%N%N%N%N%Pardubický krajZV3724,32818,442,62113,84026,34227,6GV36000000000240SOV410,30000235912,61128,2celkem v ČRZV79729,236813,51766,435713,153819,783630,6GV4333,153,832,32015,453,86146,9SOV14425,5122,1122,18114,47413,125445Zdroj: ČŠI, inspekční činnost