| Zpráva – Pardubický kraj || 63 |4.3 Profesní rozvoj ředitelů a učitelů4.3.1 Další vzdělávání ředitelů a učitelůV rámci dotazníkového šetření mezi řediteli v jednotlivých krajích bylo zjišťováno, zda se vedení školy účastní nějaké formy dalšího vzdělávání jako výrazu zkvalitňování práce vedení škol a nabývání nových znalostí a dovedností. V Pardubickém kraji se vedení školy, obdobně jako v ostatních krajích, nejčastěji účastní studia k prohlubování odborné kvalifikace z kategorie kurzů a seminářů DVPP (98 %). Pouze 2 % dotázaných ředitelů v kraji pak uvedlo, že se neúčastnilo žádného z kurzů DVPP (jedná se o hodnotu nižší, než je celorepublikový průměr). Podrobněji viz příloha.Tabulka níže ukazuje na příkladu základních škol procentuální podíly oblastí DVPP, kterých se ředi-telé škol napříč kraji účastnili. Podrobné údaje pro gymnázia a střední odborné školy lze nalézt v přílo-ze. Vedení základních škol v Pardubickém kraji se nejčastěji účastnilo kurzů zaměřených na legislativní oblast (právní předpisy), výuku (vědomosti a znalosti o vyučovaných předmětech, metody a formy výu-ky a vedení třídy) a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vysokého podílu dosahuje i účast na kurzech organizačního řízení školy, společného vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.) nebo vedení pedagogického procesu. Je patrné, že DVPP v uvedených oblastech napomáhá navyšová-ní odborných a organizačních kapacit vedení základních škol v Pardubickém kraji. Naopak nízký podíl účasti u vedení základních škol v Pardubickém kraji se projevuje v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání a žádný z dotázaných ředitelů se nezúčastnil kurzu zaměřeného na výuku v multikulturním či vícejazyčném prostředí. Je však nutné zmínit, že poslední uvedené oblasti jsou zásadní spíše pro řadové pedagogické zaměstnance.Oblasti vzdělávání ředitelů základních škol v % (základní školy)krajvedení pedagogického procesu (pedagogické vedení školy)organizační řízení školyekonomická a finanční oblastlegislativní oblast (právní předpisy)manažerské dovednostivýuka (vědomosti a znalosti o vyučovaných předmětech, metody a formy výuky a vedení třídy)vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metody, formy, podpora)společné vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.)prevence a projevy rizikového chování dětí a žákůbezpečnost a ochrana zdravídovednosti v oblasti ICTdovednosti v oblasti cizích jazykůvýuka v multikulturním nebo vícejazyčném prostředízájmové a neformální vzděláváníjinéJihočeský kraj4644508235466356285015113,77,411Jihomoravský kraj4865358350504650284622173,7119,3Karlovarský kraj4767278733278060332720136,76,76,7Královéhradecký kraj54562674334144393944232305,15,1Liberecký kraj5955459045454555314821216,93,414Moravskoslezský kraj6170469241436243373832225,48,114Olomoucký kraj4144288447526455194220223,1209,4Pardubický kraj4450307237595944303528240136,5Plzeňský kraj4354467121505750363629147,103,6hlavní město Praha385947945647595650592927271818Středočeský kraj5259388034555248315119261,279,3Ústecký kraj5351478038426067293613202,24,48,9Kraj Vysočina4049406940405353204431291,81616Zlínský kraj6555428458425848324813230139,7celkem v ČR4956398241475751314423214,11010Pozn.: Procenta udávají, kolik ředitelů danou odpověď zmínilo. Součty v kategoriích tak nedávají 100 %. Zdroj: ČŠI, inspekční činnostPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů