| Zpráva – Pardubický kraj || 61 |4.2.3 Podpora začínajících učitelůV souvislosti se vzdělávacím systémem České republiky se delší dobu hovoří o potřebě sledovat pro-blematiku začínajících učitelů. Podle řady průzkumů velká část studentů pedagogických fakult neplá-nuje v profesním životě pracovat na pozici pedagoga, což se v dlouhodobém horizontu projevuje jako nedostatek pedagogické síly na všech typech škol. Průzkumy uvádí, že v některých regionech je situace s náborem nových pedagogů na kritické hranici a je potřeba přijímat adekvátní opatření, např. navýšení mezd (nejen) pro začínající pedagogy či poskytnutí jiných benefitů a dodatečné péče.Tabulka níže ukazuje formy podpory pro začínající učitele na základních školách (v případě gymnázií a středních škol bylo v daném období posuzováno málo případů, proto nejsou v tabulce uvedeny). V nej-častější míře se v Pardubickém kraji uvádí podpora ve formě konzultací s vyučujícími stejných předmětů, konzultací s vedením školy, přidělení mentora nebo vzájemných hospitací učitelů. Oproti celorepubliko-vému průměru pak méně začínajících učitelů v kraji uvedlo podporu ve formě kurzů a seminářů DVPP. Obecně lze říci, že začínající učitelé pociťují v Pardubickém kraji vysokou míru podpory ze strany vedení školy i pedagogického sboru.Podpora učitelůformální zaškolovací program (nový PP je seznámen s fungováním konkrétní školy a povoláním PP)přidělení mentora (uvádějícího učitele)vzájemné hospitace učitelů, náslechykonzultace konzultace s ředitelem s vyučující-/ vedením školymi stejných předmětůkurzy, semináře (DVPP)jiné formy podpory – jakéN%N%N%N%N%N%N%Pardubický kraj1043,51982,61669,62087,02295,71147,800,0celkem v ČR16447,430387,624972,031992,229785,822565,041,2Zdroj: ČŠI, inspekční činnost