| Zpráva – Pardubický kraj || 54 |V souvislosti s úbytkem pedagogických pracovníků a nadprůměrným podílem nekvalifikovaných uči-telů je třeba zmínit také další vzdělávání pedagogických pracovníků. Níže uvedený graf ukazuje pro-centuální podíl nekvalifikovaných učitelů, kteří uvedli, že si žádným způsobem nedoplňují kvalifikaci. Celorepublikový průměr se v tomto případě rovná hodnotě 14,2 % dotázaných učitelů, přičemž výsledné hodnoty napříč kraji se v této oblasti výrazně neliší (s výjimkou Jihočeského kraje, kde je podíl těchto učitelů 21,2 %). Pardubický kraj vykazuje velmi dobré hodnoty, kdy pouze 11,1 % dotázaných nekva-lifikovaných učitelů uvedlo, že si nedoplňuje kvalifikaci, což je nejméně ze všech krajů�Podíl nekvalifikovaných učitelů v %, kteří si dále nedoplňují kvalifikaci0510152025Podíl učitelů, kteří si nedoplňují kvalifikaci,v %KrajZdroj: MŠMTModel kvalitní školy stanovuje taktéž kritéria pro hodnocení kvality pedagogického sboru. Kvalitě pedagogického sboru se věnuje oblast 3, která je dále rozdělena do pěti dílčích hodnoticích kritérií (3.1 až 3.5) vztahujících se k profesnímu rozvoji a dalším aspektům učitelské profese. V Pardubickém kraji byla v těchto případech inspektována pouze 2 gymnázia, prezentovány jsou z toho důvodu pouze výsledky pro základní a střední odborné školy, jež mají vypovídající hodnotu. V rámci kritéria 3.1 Pedagogové jsou pro svou práci náležitě kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně byla situa-ce v Pardubickém kraji hodnocena jako „nevyhovující a vyžadující zlepšení v případě základních škol v 30,6 % případů (oproti celorepublikovým 24,6 %) a v žádné základní škole nebyla situace hodnocena jako výborná. V případě středních odborných škol pak byla situace v tomto ohledu hodnocena jako „výborná“ u vyššího podílu případů (15,4 % oproti celorepublikovým 9,9 %) a jako „nevyhovující a vyža-dující zlepšení“ u výrazně nižšího podílu, než je celorepublikový průměr (7,7 % oproti celorepublikovým 24,5 %).Kritérium 3.1 – Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálněPardubický kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení30,67,724,924,5výborná-15,47,29,9Počet pozorování pro Pardubický kraj: ZV = 49, SOV = 13Zdroj: ČŠI, inspekční činnost