| Zpráva – Pardubický kraj || 50 |Česká školní inspekce provádí hodnocení škol na základě stanovených kritérií vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy. Kvalitu řízení školy sledují kritéria oblastí 1 a 2. V rámci oblasti 1 (Koncepce a rámec školy) je důraz kladen na pravidla a mechanismy, které vedení školy využívá pro její řízení, efektivní organizaci a rozvoj a k zajištění bezpečného a vstřícného prostředí pro vzdělávání žáků. Ve školním roce 2017/2018 bylo hodnoceno celkem 707 základních škol, 34 gymnázií a 192 středních odborných škol. Z toho 49 základních škol, 2 gymnázia a 13 středních odborných škol bylo v Pardubickém kraji. Jejich hodnocení podle kritérií v oblasti 1 jak v rámci Pardubického kraje, tak pro srovnání v celé republice zobrazuje následující tabulka.Oblast 1 a podíly škol s hodnocením vyžadujícím zlepšení vs. školy výbornéPardubický kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOV1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňujínevyhovující a vyžadující zlepšení34,723,110,516,7výborná6,17,716,115,11.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodičenevyhovující a vyžadující zlepšení10,230,813,126,5výborná0,00,02,85,21.3 Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů a vyžadující zlepšení(vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školynevyhovující 8,230,88,817,2výborná6,10,012,63,11.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich a vyžadující zlepšenírodiče i pedagogynevyhovující 4,17,76,66,8výborná16,37,713,37,81.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnerynevyhovující a vyžadující zlepšení4,10,01,41výborná16,346,228,745,3Počet pozorování pro Pardubický kraj: ZV = 49, SOV = 13Zdroj: ČŠI, inspekční činnostKritéria v oblasti 2 (Pedagogické vedení školy) se soustředí na aktivitu vedení školy při řízení pedago-gických procesů. Níže uvedené kritérium 2.5 se zaměřuje na zjišťování, zda „vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj“. V Pardubickém kraji dosáhlo úrovně nevyhovující či vyžadující zlepšení 8,2 % hodnocených základních škol a 7,7 % středních odborných škol. Pro porovnání v celé České republice dosáhlo této úrovně 5,7 % základních škol a 3,6 % středních odborných škol.Kritérium 2.5 a podíl škol s hodnocením vyžadujícím zlepšeníPardubický kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení8,27,75,73,6výborná2,00,09,16,8Počet pozorování pro Pardubický kraj: ZV = 49, SOV = 13Zdroj: ČŠI, inspekční činnost