| Zpráva – Pardubický kraj || 47 |4 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKYPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelůVýsledky žáků v Pardubickém kraji cca z poloviny ovlivňuje socioekonomický status žáka. Ten je cel-kově nadprůměrný. Nadprůměrný je v kraji i sociální kapitál. Jedná se o strukturální faktor, který nelze přímo krajskou politikou ovlivnit. Ve srovnání s jinými kraji má Pardubický kraj příznivější sociální strukturu, což se odráží i v lepších výsledcích. Nicméně i v rámci kraje budou existovat školy, kte-ré mají vyšší podíl žáků z méně majetných rodin (nižší sociální a kulturní i ekonomický kapitál, např� okres Svitavy, který dosahuje horších ukazatelů kvality života)� Při tvorbě vzdělávací politiky na úrovni kraje je nutné tyto nepříznivé strukturální podmínky přímo zohlednit� Je nutné podpo-řit osobní a profesní rozvoj učitelů a ředitelů, kteří budou dobře připraveni na negativní faktory, jež se mohou v některých školách vyskytovat. Dále je důležité se věnovat i práci s rodiči a podporovat před-školní vzdělávání.