| Zpráva – Pardubický kraj || 25 |2.1.5 Velikost rozdílů ve výsledcích žáků mezi školami v krajíchV edukačních vědách se pro určení toho, kolik procent rozdílů ve výsledcích žáků lze přičíst indivi-duálním charakteristikám samotného žáka a kolik procent kontextuálním faktorům (např. vliv školy), používá tzv. vnitroskupinový koeficient korelace (ICC; intraclass correlation coefficient). Říká nám, kolik procent rozdílů v individuálních výsledcích žáků je dáno rozdíly mezi druhou (kontextuální) úrovní, kterou je zpravidla třída nebo škola. Pro účely analýzy zobrazujeme výsledné hodnoty ICC po krajích na úrovni škol. Hodnota tak udává, kolik procent rozdílů ve výsledku žáků je přičitatelných právě rozdílům mezi školami� Vysoké hodnoty značí, že se školy v kraji liší co do kompozice žáků (velký vliv SES, motiva-ce, třídního klimatu atd�), či do kvalifikace a kompetence učitelů, nebo do vlivu různých výukových metod či používání ICT (viz sekundární analýzy ČŠI k mezinárodním šetřením)� Vysoké hodnoty značí, že školy jsou velmi heterogenní jak ve výsledcích žáků, tak z hlediska faktorů, které výsledky žáků ovlivňují. Ideálně by měly být hodnoty ICC nízké� Nízké ICC poukazuje na to, že mezi školami v daném kraji nejsou výrazné rozdíly� Například hodnota ICC pro Finsko je jedna z nejnižších na světě, což značí nízkou míru nerovnosti v dosahovaných testových výsledcích mezi školami.Protože data z mezinárodních šetření nemají dostatečně velký vzorek za jednotlivé české kraje, výsled-né hodnoty ICC jsou spočítány ze šetření žáků 5. a 9. tříd. Z nich vyplývá, že Pardubický kraj má prů-měrné rozdíly ve výsledcích žáků mezi školami ve srovnání s ostatními kraji� Oproti jiným krajům se výsledky mezi školami liší prakticky na stejné úrovni napříč testovanými dovednostmi�Hodnota koeficientu – ICC v krajích – Výběrové zjišťování výsledků žáků 5. a 9. tříd ZŠ – 5. ročník0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %Hodnota ICC v krajíchAngli tina 5. ro níkččMatematika 5. ro níkčČeský jazyk 5. ro níkčZdroj: ČŠI, národní šetření