| Zpráva – Pardubický kraj || 21 |2 NEROVNOSTI2.1 2.1.1 Index socioekonomického statusu v krajíchSocioekonomické charakteristiky českých krajů jsou výrazným faktorem ovlivňujícím výsledky čes-kých žáků a stojí za podstatnými rozdíly mezi školami (přibližně z poloviny). Předchozí zjištění ukázala, že existují regionální rozdíly v průměrném socioekonomickém statusu žáků (SES), které dominant-ně souvisí s rozdílným výsledným skórem z různých oblastí testování v mezinárodních šetřeních (čtenářská, přírodovědná a matematická gramotnost). Index SES je tvořen na úrovni žáka takovými uka-zateli, jako je dosažené vzdělání rodičů, počet knih v domácnosti, dostupnost vlastního počítače atd. Jednotlivé indexy SES (PISA ESCS; v TIMSS a PIRLS pak index domácích zdrojů pro učení) se v kon-strukci či konceptualizaci drobně liší, nicméně po agregaci na úrovni krajů jejich hodnoty spolu silně korelují. To znamená, že napříč mezinárodními šetřeními a napříč časem jsou hodnoty průměrného SES daného kraje konzistentní. Lze konstatovat, že máme pravidelnou skupinu krajů s vysokým průměrným SES žáků, ale i s nízkým průměrným SES. U krajů s průměrnou hodnotou SES se pořadí napříč šetření-mi může lišit. Přestože je index tvořen na základě měkkých dat z dotazníkového šetření, na úrovni krajů velmi silně koreluje se socioekonomickým rozvojem kraje, jako je nezaměstnanost, podíl osob v exekuci, podíl vysokoškoláků, rozvodovost, výše hrubé mzdy atd� Průměrný SES v České republice na úrovni krajů ukazují následující mapy. Pardubický kraj má pak nadprůměrný SES při srovnání s ostatními kraji�Průměrný socioekonomický status – index domácích zdrojů pro učení PIRLS 2016Zdroj: ČŠI, mezinárodní šetření2.1.2 Sociální kapitálSocioekonomické rozdíly krajů dále ukazuje tzv. sociální kapitál, který podle mnoha vědeckých studií ovlivňuje nejen ekonomický rozvoj regionů, ale i výsledky žáků v testování v daném regionu. Vysoký sociální kapitál dané společnosti se vyznačuje například vyšší mírou občanského zapojování do veřej-ných záležitostí, častějším členstvím ve spolkových organizacích nebo jiných sdruženích či větší mezi-lidskou důvěrou. Na mapě lze pozorovat obdobné výsledky jako výše na mapě průměrného SES žáků