| Zpráva – Královéhradecký kraj || 94 |ZŠ byla více než čtvrtina hodin (27,4 %) vedena učitelem bez aprobace, zejména šlo o matematiku, fyzi-ku a chemii. Obecně je vhodné podpořit osobní a profesní rozvoj učitelů a ředitelů, kteří budou dobře připraveni na zvládání negativních faktorů. Nabízí se přizpůsobení metody výuky pro žáky s nízkým socioekonomickým statusem, což ale neznamená snižování nároků. Empirické studie dokládají, že sebedůvěra učitele ve vlastní schopnosti úzce souvisí s jejich výukovými postupy, s tím, jak aktivně ke své výuce přistupují a nakolik se celkově ve své práci dobře cítí. V oblasti motivace žáků učitelé Královéhradeckého kraje méně často odpovídali, že zvládají přesvědčit žáky, že mohou mít dobré výsledky, dále pak pomáhat žákům myslet kriticky a připravovat žákům podnětné otázky.Vzdělávací výsledky žáků jsou do určité míry závislé také na jejich přítomnosti ve výuce, přičemž vysoký počet zameškaných, respektive neomluvených hodin může mít na dosahované výsledky negativ-ní dopad. Tento problém navíc nemusí zasahovat pouze jednotlivé žáky, jeho projevy se mohou dotýkat i širšího třídního kolektivu. V případě navštívených základních a středních odborných škol byly zazna-menané zameškané neomluvené hodiny a u žáků Královéhradeckého kraje v porovnání s republikovým průměrem nižší. I tak je však vhodné poznamenat, že v případě středního odborného vzdělávání se v Královéhradeckém kraji vyskytlo až 22 % žáků, kteří měli neomluvenou hodinu. Školy se potýkají s vli-vem rodinného zázemí žáků a se zatím nedostatečnými kapacitami v oblasti spolupráce mezi rodinou a školou. Na základě odpovědí ředitelů ze šetření PISA můžeme vidět, že problematika absencí a násled-ného ohrožení kvality výuky zasahuje přibližně polovinu 15letých žáků kraje. I když ve srovnání s ostat-ními kraji nejde o výrazně odlišné hodnoty, je potřeba tyto rizikové faktory minimalizovat. Důležitá je proto také podpora profesí, jako jsou školní psychologové, speciální pedagogové a asistenti pedagoga.Školy a zřizovatelé nemohou sice přímo ovlivňovat socioekonomický status dětí a žáků, mohou však významně přispět k dalším podstatným prvkům kvality škol, jako je např. podpora prostředí vhodného pro učení podpora žáků při dosahování dobrých výsledkůa. Z hodnocených základních škol v Králo-véhradeckém kraji měla většina těchto škol promyšlený systém podpůrných opatření. Pro žáky se SVP využívala podpůrná opatření velká většina škol. Nejčastěji šlo o poradenskou pomoc, úpravu organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a individuální vzdělávací plán.