| Zpráva – Královéhradecký kraj || 51 |Česká školní inspekce provádí hodnocení škol na základě stanovených kritérií vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy. Kvalitu řízení školy sledují kritéria oblastí 1 a 2. V rámci oblasti 1 (Koncepce a rámec školy) je důraz kladen na pravidla a mechanismy, které vedení školy využívá pro její řízení, efektivní organizaci a rozvoj a k zajištění bezpečného a vstřícného prostředí pro vzdělávání žáků. Ve školním roce 2017/2018 bylo hodnoceno celkem 707 základních škol, 34 gymnázií a 192 středních odborných škol. Z toho 36 základních škol a 8 středních odborných škol bylo v Královéhradeckém kraji. Jejich hodnocení podle kritérií v oblasti 1 jak v rámci Královéhradeckého kraje, tak pro srovnání v celé republice zobrazuje následující tabulka.Oblast 1 a podíly škol s hodnocením vyžadujícím zlepšení vs. školy výbornéKrálovéhradecký kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOV1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňujínevyhovující a vyžadující zlepšení11,112,510,516,7výborná16,712,516,115,11.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodičenevyhovující a vyžadující zlepšení11,150,013,226,6výborná2,812,52,85,21.3 Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů a vyžadující zlepšení(vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školynevyhovující 11,10,08,817,2výborná11,112,512,63,11.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich a vyžadující zlepšenírodiče i pedagogynevyhovující 0,00,06,66,8výborná11,112,513,37,81.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnerynevyhovující a vyžadující zlepšení0,00,01,41,0výborná27,850,028,745,3Počet pozorování pro Královéhradecký kraj: ZV = 36, SOV = 8Zdroj: ČŠI, inspekční činnostKritéria v oblasti 2 (Pedagogické vedení školy) se soustředí na aktivitu vedení školy při řízení peda-gogických procesů. Níže uvedené kritérium 2.5 se zaměřuje na zjišťování, zda vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj. V Královéhradeckém kraji dosáhlo úrovně nevyhovující či vyžadující zlepšení 5,6 % základních škol, což odpovídá celorepublikovému průměru. Výborné úrovně v kraji dosáhlo 19,4 % základních škol. Pro porovnání v celé České republice této úrovně dosáhlo 9,1 % základních škol. Z osmi hodnocených středních odborných škol v Královéhradeckém kraji dosáhly výborné úrovně dvě školy, zbylé byly na očekávané úrovni.Kritérium 2.5 – Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvojKrálovéhradecký kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení5,60,05,73,6výborná19,425,09,16,8Počet pozorování pro Královéhradecký kraj: ZV = 36, SOV = 8Zdroj: ČŠI, inspekční činnost