| Zpráva – Královéhradecký kraj || 48 |4 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKYPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelůVýsledky žáků v Královéhradeckém kraji cca z poloviny ovlivňuje socioekonomický status žáka. Ten je celkově nadprůměrný. Nadprůměrný je v kraji i sociální kapitál. Jedná se o strukturální faktor, který nelze přímo krajskou politikou ovlivnit. Ve srovnání s jinými kraji má Královéhradecký kraj příznivější sociální strukturu, což se odráží i v lepších výsledcích. Nicméně i v rámci kraje budou existovat školy, které mají vyšší podíl žáků z méně majetných rodin (nižší sociální a kulturní i ekonomický kapitál). Při tvorbě vzdělávací politiky na úrovni kraje je nutné tyto nepříznivé strukturální podmínky přímo zohlednit. Je nutné podpořit osobní a profesní rozvoj učitelů a ředitelů, kteří budou dobře připraveni na negativní faktory, jež se mohou v některých školách vyskytovat. Dále je důležité se věnovat i práci s rodiči a podporovat předškolní vzdělávání.