OBSAH1 VÝSLEDKY ŽÁKŮ � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 61.1 Výsledky vzdělávání na 1. stupni ZŠ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61.1.1 Výsledky testování TIMSS 2015, PIRLS 2016 a testování 5. ročníků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61.2 Výsledky vzdělávání na 2. stupni ZŠ a ve víceletých gymnáziích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91.2.1 Výsledky testování PISA 2015 a podíl žáků v jednotlivých gramotnostních úrovních . . . . . . . . .91.2.2 Výsledky testování žáků v 9. ročnících . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .101.2.3 Podíl škol, kde ani jeden žák nedosáhl očekávané úrovně v testování 9. ročníků . . . . . . . . . . . .131.2.4 Podíly žáků s výbornými výsledky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .151.2.5 Výsledky přijímacích zkoušek na střední školy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .161.3 Výsledky vzdělávání ve SŠ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181.3.1 Výsledky maturitních zkoušek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .181.3.2 Podíly žáků s výbornými výsledky v národním testování gramotností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191.3.3 Počty přijatých do SŠ vs. počty absolventů v časové řadě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201.3.4 Přechod do terciárního vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .212NEROVNOSTI � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 222.1.1 Index socioekonomického statusu v krajích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .222.1.2 Sociální kapitál . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .222.1.3 Rozdíly v zastoupení společenských tříd v krajích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232.1.4 Grafy výsledků PIRLS, TIMSS a PISA v krajích vzhledem k SES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242.1.5 Velikost rozdílů ve výsledcích žáků mezi školami v krajích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262.1.6 Předčasné odchody ze vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .283 STRUKTURA A CHARAKTERISTIKA SOUSTAVY � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 313.1.1 Struktura škol v kraji z hlediska zřizovatele, počtu žáků, kapacity a naplněnosti . . . . . . . . . . . . .313.1.2 Podíly nově přijatých do středního vzdělávání v Královéhradeckém kraji . . . . . . . . . . . . . . . . . .403.1.3 Oborová struktura v kraji podle kategorií oborů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .403.1.4 Přehled projektů a dalších rozvojových a dotačních aktivit, které kraj realizuje v oblasti vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .423.1.5 Optimalizační kroky, které v posledních letech zrealizoval Královéhradecký kraj . . . . . . . . . . .474 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKY � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � � 484.1 Pedagogické vedení školy a personální podmínky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494.1.1 Ředitelé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .494.1.2 Učitelé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .524.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .614.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČR . . . . . . . .614.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .614.2.3 Podpora začínajících učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .624.2.4 Sebedůvěra učitelů, šetření TALIS 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .634.3 Profesní rozvoj ředitelů a učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .644.3.1 Další vzdělávání ředitelů a učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .644.3.2 Poskytování zpětné vazby učitelům . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .664.3.3 Spolupráce učitelů mezi sebou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .674.3.4 Účelnost využití didaktické techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68