| Zpráva – Karlovarský kraj || 88 |V centru pozornosti Karlovarského kraje by měl stát také systém poradenské péče zajišťovaný škol- skými poradenskými zařízeními, zejména ve vztahu ke sledování kvality a vysoké úrovně poskytova-ných poradenských služeb.Pozornost je třeba věnovat také vysokým absencím žáků. Tyto jsou nejen jednou z významných příčin neúspěchu u maturitní zkoušky, ale i jedním z důvodů předčasného ukončování školní docházky. V této souvislosti je žádoucí přizpůsobit spolupráci se zákonnými zástupci podmínkám, ve kterých žáci doma žijí, spolupracovat s orgány sociálněprávní ochrany dětí a případně s vhodnými neziskovými organiza-cemi. Zejména u rodičů s nízkou úrovní vzdělání a žijících v sociálně vyloučených lokalitách nelze oče-kávat, že se přizpůsobí zavedené praxi škol, je nutné hledat nové cesty ke spolupráci a budování důvěry.V mateřské škole a nižších ročnících základní školy je vhodné podporovat školy v zapojení do aktivit typu „obědy zdarma“.Podpora tzv. respektující komunikace na úrovni všech aktérů je téma, které se objevuje opakovaně v inspekčních zjištěních napříč stupni vzdělání, a v kraji není tato problematika hodnocena příliš pozi-tivně. Nevhodná komunikace a neřešení šikany patří k relativně častým tématům stížností, které jsou následně vyhodnoceny jako důvodné. I do této oblasti je třeba směřovat další vzdělávání pedagogických pracovníků. Pozitivní informaci a potenciál ke zlepšování představuje zařazení aktivit směřujících k podpoře roz-voje funkční gramotnosti žáků či k rozvoji kariérového poradenství do krajského akčního plánu.