| Zpráva – Karlovarský kraj || 58 |4.3 Profesní rozvoj ředitelů a učitelů4.3.1 Další vzdělávání ředitelů a učitelůV rámci dotazníkového šetření mezi řediteli v jednotlivých krajích bylo zjišťováno, zda se vedení školy účastní nějaké formy dalšího vzdělávání jako výrazu zkvalitňování práce vedení škol a nabývání nových znalostí a dovedností. V Karlovarském kraji se vedení školy, obdobně jako v ostatních krajích, nejčastěji účastní studia k prohlubování odborné kvalifikace z kategorie kurzů a seminářů DVPP (94,1 %). Po Zlín-ském a Olomouckém kraji se jedná o největší procentuální podíl. Druhý, resp. třetí nejvyšší procentuální podíl dosahuje Karlovarský kraj také v případě účasti vedení škol na studiích ke splnění kvalifikačních předpokladů a studií ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů (obojí 23,5 %) (viz příloha tabulky 40 až 44). Oproti většině ostatních krajů se v Karlovarském kraji nevyskytuje vedení školy, které by se neúčastnilo žádného z kurzů DVPP.Tabulka níže ukazuje na příkladu základních škol procentuální podíly oblastí DVPP, kterých se ředi-telé škol napříč kraji účastnili. Vedení základních škol v Karlovarském kraji se nejčastěji účastnilo kur-zů zaměřených na legislativní oblast (právní předpisy) a na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávací-mi potřebami. Je zřejmé, že volba kurzů je zaměřena na řešení nejpalčivějších situací v daném regionu, zejména vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vysokého podílu dosahuje i účast na kurzech organizačního řízení školy a společného vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.), čímž je dosahováno navyšování odborných a organizačních kapacit vedení základních škol v Karlovarském kraji. Relativně vysoký podíl účasti je také v případě kurzů pedagogického vedení školy jako jednoho ze základních typů kurzů. Naopak nízký podíl účasti u vedení základních škol v Karlovarském kraji se projevuje v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání či výuky v multikulturním či vícejazyčném pro-středí. Nízký podíl účasti je možné pozorovat i u kurzů dovedností v oblasti cizích jazyků, ekonomické a finanční oblasti či výuky jako takové, poslední jmenované kurzy jsou nicméně standardní spíše u řado-vých pedagogických pracovníků. Jisté rozdíly lze spatřovat i v případě účasti na kurzech manažerských dovedností, kde Karlovarský kraj zaostává ve srovnání s většinou dalších krajů, byť v kontextu všech kurzů jako takových dosahuje takřka průměrných hodnot podílu účasti vedení škol.Pedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů