| Zpráva – Karlovarský kraj || 55 |4.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů4.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČRStav aktuálních prostorových a materiálních podmínek vybraných škol byl zjišťován také z hledis-ka naplňování školního vzdělávacího plánu (ŠVP). Obecná rovina zjišťování se zaměřovala na to, zda prostorové a materiální podmínky konkrétní školy umožňují, aby bylo vzdělávání organizováno právě v souladu s ŠVP (tabulka č. 5). V Karlovarském kraji je na základě zkoumaných dat stav prostorových a materiálních podmínek ve vztahu k ŠVP na dobré úrovni (většina škol spadá v tomto ohledu do katego-rie odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“), a to ve všech stupních vzdělávání – tedy základním, gymna-ziálním i středním odborném. V případě základních škol se procentuální podíl blíží celorepublikovému průměru, pouze v kategorii odpovědí „spíše ne“ je v Karlovarském kraji podíl škol vyšší (11,1 % oproti 1,5 % v rámci celé ČR). Výsledky za gymnázia a střední odborné školy nelze brát za zobecnitelné, pro-tože jsou ovlivněny velmi nízkým počtem případů inspektovaných škol (pouze 4 gymnázia a 4 střední odborné školy).Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPKarlovarský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVrozhodně ano615050676868spíše ano285050232422spíše ne11--1,5-1rozhodně ne------Počet pozorování pro Karlovarský kraj: ZV = 18, GV = 4, SOV = 4Zdroj: ČŠI, inspekční činnost 4.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČRTabulka ukazuje v procentuálním vyjádření podíl učitelů, kteří ve zjišťování uváděli různé důvody vedoucí k ukončení pracovního poměru. V případě Karlovarského kraje můžeme vidět, že mezi nej-častěji uváděné příčiny patří nedostatečné finanční ohodnocení a lepší pracovní uplatnění mimo uči-telskou profesi (oba faktory uvedlo jako důvod 38 % dotázaných učitelů). Situace v kraji se tak shoduje s celorepublikovým průměrem, kde jsou dva uvedené faktory taktéž nejčastější příčinou pro ukončení pracovního poměru (ačkoliv u možnosti lepšího pracovního uplatnění mimo učitelskou profesi se na celorepublikové úrovni jedná o nižší podíl než v případě Karlovarského kraje).Důvody ukončení pracovního poměrunedostatečné finanční ohodnocenínízká prestiž učitelské profeselepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání (neziskový sektor, soukromý vzdělávací sektor, státní správa)lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesišpatné kolegiální vztahy a absence spolupráce, odlišná hodnotová orientacevysoká míra administrativní zátěže, která ztěžuje výuku i přípravu na nivysoké nároky kladené na učitele a nízká podpora, ať již ze strany vedení školy, nebo personálního nedostatkunedostatek spolupráce ze strany rodičů, jejich nepřátelský postoj, nerealistická / příliš vysoká očekávání rodičůČR37 %9 %10 %26 %4 %7 %2 %5 %Karlovarský kraj38 %5 %5 %38 %2 %5 %0 %5 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů