| Zpráva – Karlovarský kraj || 49 |V souvislosti s úbytkem pedagogických pracovníků a nadprůměrným podílem nekvalifikovaných uči-telů je třeba zmínit také další vzdělávání pedagogických pracovníků. Níže uvedený graf ukazuje pro-centuální podíl nekvalifikovaných učitelů, kteří uvedli, že si žádným způsobem nedoplňují kvalifikaci. Celorepublikový průměr se v tomto případě rovná hodnotě 14,2 % dotázaných učitelů, přičemž výsledné hodnoty napříč kraji se v této oblasti výrazně neliší (s výjimkou Jihočeského kraje, kde je podíl těchto učitelů 21,2 %). Karlovarský kraj se pohybuje mírně nad celorepublikovým průměrem – 14,6 % dotá-zaných nekvalifikovaných učitelů uvedlo, že si nedoplňuje kvalifikaci�Podíl nekvalifikovaných učitelů v %, kteří si dále nedoplňují kvalifikaci0510152025Podíl učitelů, kteří si nedoplňují kvalifikaci,v %KrajZdroj: MŠMTModel kvalitní školy stanovuje taktéž kritéria pro hodnocení kvality pedagogického sboru. Kvalitě pedagogického sboru se věnuje oblast 3, která je dále rozdělena do pěti dílčích hodnoticích kritérií (3.1 až 3.5) vztahujících se k profesnímu rozvoji a dalším aspektům učitelské profese. V rámci kritéria 3.1 Peda-gogové jsou pro svou práci náležitě kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně nebyla v Karlovarském kraji oproti celorepublikovému průměru sledovaných škol v rámci základního a středního odborného vzdělávání žádná instituce hodnocena v tomto kritériu jako „výborná“, naopak procentuálně vyšší míra se v kraji objevila v kategorii „nevyhovující a vyžadující zlepšení“ u gymnázií a středních odborných škol. Kritérium 3.1 – Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálněKarlovarský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení23,533,35024,95,924,5výborná-33,3-7,217,69,9Počet pozorování pro Karlovarský kraj: ZV = 17, GV = 3, SOV = 4Zdroj: ČŠI, inspekční činnostDalším hodnoceným bylo kritérium vztahující se k vzájemné komunikaci, a to kritérium 3.2 Peda-gogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup. Opro-ti výsledkům za všechny hodnocené školy v ČR nebyla situace v žádné instituci Karlovarského kraje