| Zpráva – Karlovarský kraj || 10 |Podíl žáků v dané gramotnostní úrovni PISA – matematická gramotnost0102030405060708090100Ústecký krajVyso inačKarlovarský krajJiho eský krajčOlomoucký krajSt edo ský krajřčePardubický krajMoravskoslezskýLiberecký krajKrálovéhradeckýZlínský krajJihomoravskýPlze ský krajňPrahaGramotnostní úrovn PISA – matematickáěpod úrovní 1123456Zdroj: ČŠI, mezinárodní šetřeníVelký podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní je obrovskou zátěží pro daný kraj. Žáci nezvládají základní dovednosti v matematice a čtení. To má následně obrovský vliv na výskyt negativních jevů, jako je například vysoký podíl exekucí v kraji pramenící i z nízké finanční gramotnosti, která je s tou mate-matickou úzce provázána. Nízká čtenářská gramotnost má pak důsledek takový, že absolventi nejsou schopni vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, málo se orientují v současném dění a nejsou schopni získané informace vyhodnotit a využít v osobním životě. Ústecký a Karlovarský kraj má například nejnižší podíl čtenářů regionálního tisku, ovšem vysoký podíl čtenářů bulvárních médií. To může souviset právě s nízkou úrovní čtenářské gramotnosti, která souvisí s kulturním a sociál-ním kapitálem. Vysoký podíl absolventů, kteří nezvládli ani druhou gramotnostní úroveň, má dopad na socioekonomický rozvoj kraje. V době ekonomické krize se nedokážou lidé s nižším vzděláním o sebe postarat, a roste tak počet žadatelů o sociální podporu oproti těm krajům, kde jen nízký podíl absolven-1tů ZŠ dosahuje pouze druhé gramotnostní úrovně v testování PISA. 1.2.2 Výsledky testování žáků v 9. ročnícíchNeuspokojivé výsledky v mezinárodním testování se odráží i v domácím testování žáků 9. tříd. Kar-lovarský kraj dosahuje opět nejhorších výsledků v testech z matematiky a českého jazyka. V anglickém jazyce žáci vykazují podobné výsledky jako žáci ostatních krajů. Výsledky testování ukazují následující mapy a grafy, kde jsou kraje seřazeny od nejúspěšnějších po ty nejméně úspěšné. 1 Majerová, Věra; Kostelecký, Tomáš; Sýkora, Luděk. 2011. Sociální kapitál a rozvoj regionu. Příklad Kraje Vysočina. Praha: Grada Pub-lishing. ISBN 978-80-247-4093.