| Datová příloha || 61 |Pokud se podíváme na tabulku průměrného věku učitelů v ČR obecně, pak vidíme, že průměrný věk učitelů se pohybuje okolo 50 let (plus minus několik let) a rozdíly mezi jednotlivými kraji nejsou nijak výrazné. Stávající situace spojená s problematickou situací vysokého průměrného věku pedagogického sboru i vedení škol je alarmující a v případě, že nebude nalezeno adekvátní řešení, může v budoucnu docházet k personálním problémům spojeným s nedostatkem nových učitelů.Průměrný věk učitelů v regionálním školství dle jednotlivých druhů škol (krajské členění)kraj1. stupeň ZŠ2. stupeň ZŠSŠVOŠženymužicelkemženymužicelkemženymužicelkemženymužicelkemcelkem za ČR47,346,047,246,745,346,349,149,849,450,449,850,2hlavní město Praha46,842,346,447,743,246,549,347,748,651,748,850,5Středočeský kraj47,444,747,246,945,246,550,251,350,650,952,451,3Jihočeský kraj47,448,447,546,446,146,349,150,649,750,153,851,7Plzeňský kraj47,846,247,747,044,846,449,351,550,150,147,449,1Karlovarský kraj48,847,348,748,047,747,949,851,850,653,747,051,7Ústecký kraj 47,343,947,246,644,746,149,250,749,850,253,251,0Liberecký kraj47,746,747,647,445,546,949,249,849,448,648,948,8Královéhradecký kraj47,748,047,746,345,946,249,050,249,649,649,049,4Pardubický kraj47,149,847,345,847,046,148,348,848,548,954,150,2Kraj Vysočina47,548,847,646,646,246,548,650,549,449,450,449,7Jihomoravský kraj46,545,546,445,845,445,748,349,348,749,951,250,2Olomoucký kraj47,347,747,346,645,646,348,649,448,947,946,947,6Zlínský kraj46,948,647,046,545,946,448,950,049,350,451,450,8Moravskoslezský kraj47,645,347,446,945,046,449,249,749,449,448,949,3Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTNásledující tabulky obsahují údaje o rozsahu neaprobované výuky v rámci přímé pedagogické činnos-ti a počty přespočetných hodin vyučovaných neaprobovaným učitelem. Z hlediska rozsahu neaprobo-vané výuky je v ČR situace nejhorší na 2. stupni základních škol, kde dosahuje v celorepublikovém prů-měru podílu 27,4 %. Kritická je situace Karlovarského kraje, kde tento podíl činí 48,2 %, což představuje bezmála každou druhou odučenou hodinu. Vysoký podíl neaprobované výuky je spojen i s Ústeckým krajem (39,2 %) nebo Středočeským krajem (34,5 %), nad hodnotou 30 % je ještě Liberecký kraj (30,1 %). U žádného z krajů hodnota neklesá pod 20 %, nejníže je v případě Jihomoravského kraje (20,5 %). Při pohledu na podíly neaprobovaně odučených přespočetných hodin je zřejmé, byť s jistými odchyl-kami, že víceméně kopírují situaci identifikovanou u rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti obec-ně. V případě vyšších odborných škol je zde sice situace relativně lepší, u 2. stupně základních škol ale naopak horší, kdy celorepublikový průměr odpovídá 34,0 % (více než tři tisíce hodin). Tyto údaje napo-vídají, že přespočetné hodiny v řadě krajů víceméně nesouvisí se snahou škol zajistit kvalitní výuku, jako spíše se snahou zajistit výuku vůbec.