| Zpráva – Jihomoravský kraj || 67 |4.3 Profesní rozvoj ředitelů a učitelů4.3.1 Další vzdělávání ředitelů a učitelůV rámci dotazníkového šetření mezi řediteli v jednotlivých krajích bylo zjišťováno, zda se vedení školy účastní nějaké formy dalšího vzdělávání jako výrazu zkvalitňování práce vedení škol a nabývání nových znalostí a dovedností. V Jihomoravském kraji se vedení školy, obdobně jako v ostatních krajích, nejčastěji účastní studia k prohlubování odborné kvalifikace z kategorie kurzů a seminářů DVPP (92,4 %). Vyšší procentuální podíl dosahuje Jihomoravský kraj také v případě účasti vedení škol na studiích ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů (19,7 %). Tři procenta vedení škol v kraji se žádného DVPP nezúčast-nilo, což je hodnota téměř totožná s celorepublikovým průměrem v tomto ohledu.Tabulka níže ukazuje na příkladu základních škol procentuální podíly oblastí DVPP, kterých se ředi-telé škol napříč kraji účastnili. Podrobné údaje pro gymnázia a střední odborné školy lze nalézt v příloze. Vedení základních škol v Jihomoravském kraji se nejčastěji účastnilo kurzů zaměřených na legislativ-ní oblast (právní předpisy) a organizační řízení školy (83 % a 65 %). Polovina dotázaných ředitelů se dále účastnila kurzů zaměřených na manažerské dovednosti, výuku (vědomosti a znalosti o vyučovaných předmětech, metody a formy výuky a vedení třídy) nebo na společné vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.). Z uvedeného je patrné, že vedení škol v kraji usiluje o navyšování odborných a organizač-ních zkušeností vedení základních škol. Naopak ve velmi malé míře se vedení škol v Jihomoravském kraji účastnilo kurzů zaměřených na výuku v multikulturním nebo vícejazyčném prostředí, což je obdobné jako u většiny ostatních krajů.Oblasti vzdělávání ředitelů základních škol v % (základní školy)krajvedení pedagogického procesu (pedagogické vedení školy)organizační řízení školyekonomická a finanční oblastlegislativní oblast (právní předpisy)manažerské dovednostivýuka (vědomosti a znalosti o vyučovaných předmětech, metody a formy výuky a vedení třídy)vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metody, formy, podpora)společné vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.)prevence a projevy rizikového chování dětí a žákůbezpečnost a ochrana zdravídovednosti v oblasti ICTdovednosti v oblasti cizích jazykůvýuka v multikulturním nebo vícejazyčném prostředízájmové a neformální vzděláváníjinéJihočeský kraj4644508235466356285015113,77,411Jihomoravský kraj4865358350504650284622173,7119,3Karlovarský kraj4767278733278060332720136,76,76,7Královéhradecký kraj54562674334144393944232305,15,1Liberecký kraj5955459045454555314821216,93,414Moravskoslezský kraj6170469241436243373832225,48,114Olomoucký kraj4144288447526455194220223,1209,4Pardubický kraj4450307237595944303528240136,5Plzeňský kraj4354467121505750363629147,103,6hlavní město Praha385947945647595650592927271818Středočeský kraj5259388034555248315119261,279,3Ústecký kraj5351478038426067293613202,24,48,9Kraj Vysočina4049406940405353204431291,81616Zlínský kraj6555428458425848324813230139,7celkem v ČR4956398241475751314423214,11010Pozn.: Procenta udávají, kolik ředitelů danou odpověď zmínilo. Součty v kategoriích tak nedávají 100 %. Zdroj: ČŠI, inspekční činnostPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů