| Zpráva – Jihomoravský kraj || 64 |4.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů4.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČRStav aktuálních prostorových a materiálních podmínek vybraných škol byl zjišťován také z hledis-ka naplňování školního vzdělávacího plánu (ŠVP). Obecná rovina zjišťování se zaměřovala na to, zda prostorové a materiální podmínky konkrétní školy umožňují, aby bylo vzdělávání organizováno právě v souladu s ŠVP. V Jihomoravském kraji je na základě zkoumaných dat stav prostorových a materiálních podmínek ve vztahu k ŠVP na velmi dobré úrovni (všechny hodnocené školy spadají v tomto ohledu do kategorie odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“), a to ve všech stupních vzdělávání – tedy základním, gymnaziálním i středním odborném. Ve všech stupních vzdělávání navíc oproti celorepublikovému prů-měru procentuálně více škol spadá do kategorie odpovědi „rozhodně ano“.Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPJihomoravský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVrozhodně ano84,67576,5676868spíše ano15,42523,5232422spíše ne---1,5-1rozhodně ne------Počet pozorování pro Jihomoravský kraj: ZV = 65, GV = 4, SOV = 17Zdroj: ČŠI, inspekční činnost 4.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČRTabulka ukazuje v procentuálním vyjádření podíl učitelů, kteří ve zjišťování uváděli různé důvody vedoucí k ukončení pracovního poměru. V případě Jihomoravského kraje můžeme vidět, že mezi nej-častěji uváděné příčiny patří nedostatečné finanční ohodnocení (uvedlo 33 % dotázaných učitelů) a lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesi (uvedlo 26 % učitelů). Situace v kraji se tak shoduje s celo-republikovým průměrem i situací v ostatních krajích, kde jsou dva uvedené faktory taktéž nejčastější příčinou pro ukončení pracovního poměru (mezikrajské srovnání viz příloha). V menší míře pak učitelé uváděli jako důvody lepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání, nízkou prestiž učitelské profese nebo vysokou míru administrativní zátěže.Důvody ukončení pracovního poměrunedostatečné finanční ohodnocenínízká prestiž učitelské profeselepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání (neziskový sektor, soukromý vzdělávací sektor, státní správa)lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesišpatné kolegiální vztahy a absence spolupráce, odlišná hodnotová orientacevysoká míra administrativní zátěže, která ztěžuje výuku i přípravu na nivysoké nároky kladené na učitele a nízká podpora, ať již ze strany vedení školy, nebo personálního nedostatkunedostatek spolupráce ze strany rodičů, jejich nepřátelský postoj, nerealistická / příliš vysoká očekávání rodičůČR37 %9 %10 %26 %4 %7 %2 %5 %Jihomoravský kraj33 %9 %11 %26 %2 %9 %3 %6 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů