| Zpráva – Jihomoravský kraj || 54 |Česká školní inspekce provádí hodnocení škol na základě stanovených kritérií vycházejících z modelu tzv. kvalitní školy. Kvalitu řízení školy sledují kritéria oblastí 1 a 2. V rámci oblasti 1 (Koncepce a rámec školy) je důraz kladen na pravidla a mechanismy, které vedení školy využívá pro její řízení, efektivní organizaci a rozvoj a k zajištění bezpečného a vstřícného prostředí pro vzdělávání žáků. Ve školním roce 2017/2018 bylo hodnoceno celkem 707 základních škol, 34 gymnázií a 192 středních odborných škol. Z toho 63 základních škol, 4 gymnázia a 16 středních odborných škol jsou v Jihomoravském kraji. Jejich hodnocení podle kritérií v oblasti 1 jak v rámci kraje, tak pro srovnání v celé republice, zobrazuje násle-dující tabulka.Oblast 1 a podíly škol s hodnocením vyžadujícím zlepšení vs. školy výbornéJihomoravský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOV1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňujínevyhovující a vyžadující zlepšení4,825,031,310,55,916,7výborná6,30,00,016,114,715,11.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodičenevyhovující a vyžadující zlepšení17,525,025,013,217,626,6výborná0,00,00,02,82,95,21.3 Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školynevyhovující a vyžadující zlepšení7,950,031,38,820,617,2výborná11,125,00,012,620,63,11.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogynevyhovující a vyžadující zlepšení3,250,012,56,65,96,8výborná11,10,06,313,35,97,81.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnerynevyhovující a vyžadující zlepšení0,00,00,01,42,91,0výborná17,50,031,328,752,945,3Počet pozorování pro Jihomoravský kraj: ZV = 63, GV = 4, SOV = 16Zdroj: ČŠI, inspekční činnostKritéria v oblasti 2 (Pedagogické vedení školy) se soustředí na aktivitu vedení školy při řízení pedago-gických procesů. Níže uvedené kritérium 2.5 se zaměřuje na zjišťování, zda „vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj“. V případě Jihomoravského kraje je z hlediska tohoto kritéria situace nevyhovující nebo vyžadující zlepšení pozorována v případě 6,3 % sledovaných základních škol a naopak 12,7 % škol bylo hodnoceno v tomto kritériu jako výborné. V rámci gymnaziálního ani středního odborného vzdělá-vání nebyla tato hodnocení využita.Kritérium 2.5 – Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvojJihomoravský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVGVSOVZVGVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení6,30,00,05,72,93,6výborná12,70,00,09,111,86,8Počet pozorování pro Jihomoravský kraj: ZV = 63, GV = 4, SOV = 16Zdroj: ČŠI, inspekční činnost