| Zpráva – Jihomoravský kraj || 51 |4 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKYPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelůVýsledky žáků v Jihomoravském kraji zhruba z poloviny ovlivňuje socioekonomický status žáka. Jedná se o strukturální faktor, který nelze přímo krajskou politikou ovlivnit. Přestože má kraj obecně vysoký SES, existují školy například v Brně (vyloučené lokality), ale také současně v periferních oblastech kraje, které jsou složeny z žáků pocházejících z chudších rodin nižších společenských tříd. Při tvorbě vzdělávací politiky na úrovni kraje je nutné tyto nepříznivé strukturální podmínky v některých lokalitách kraje pří-mo zohlednit. Je nutné podpořit osobní a profesní rozvoj učitelů a ředitelů, kteří budou dobře připraveni na negativní faktory ovlivňující výsledky konkrétních škol v kraji. Nabízí se přizpůsobení metody výuky pro třídy složené z žáků s nízkým socioekonomickým statusem. Dále je důležitá podpora profesí typu školní psycholog a asistent pedagoga, které jsou velice potřebné ve specifických lokalitách s vysokým podílem ohrožené společenské třídy čelící exekucím a s vysokou mírou rozvodovosti. Proto je důležité se věnovat i práci s rodiči a podporovat předškolní vzdělávání.