| Zpráva – Jihomoravský kraj || 48 |Kromě Festivalu vzdělávání v Brně podporuje Jihomoravský kraj přehlídky středních škol i v Boskovi-cích, Znojmě, Břeclavi, Hodoníně a Vyškově, kde se rovněž zapojuje řada zaměstnavatelů.Aktivity v rámci projektu Smart AkcelerátorPilotní projekt s názvem Schéma podporující „duální“ vzdělávání na SŠ v JMK v klíčových oborech RIS JMK byl navržen za účelem zvýšení kvality absolventů učňovských a maturitních oborů, které jsou rele-vantní pro firmy v klíčových produktových skupinách RIS JMK (elektrotechnika, strojírenství, informač-ní a komunikační technologie, live science, aerospace). Probíhal v období od září 2016 do července 2019 jako dílčí část aktivity Pilotní ověření projektu Smart Akcelerátor v Jihomoravském kraji.V rámci pilotního projektu byla testována proveditelnost nástroje na zlepšení provázanosti vzdělávací soustavy s praxí, přičemž byla sledována užší spolupráce mezi třemi hlavními aktéry praktického vyučo-vání: žák – instruktor odborné praxe – koordinátor spolupráce. Pro každého zapojeného žáka byl zpracován Plán odborného výcviku žáka jako nástroj ke zkvalitnění a prohloubení spolupráce mezi školou a firmou. Byl vypracován ze strany instruktora odborného výcvi-ku vybrané firmy na míru žáka daného oboru v souladu s kurikulárními dokumenty školy a reálnými možnostmi firmy. Zavedení Plánu odborného výcviku a jeho ověření v praxi proběhlo u oborů vzdělání s výučním listem i s maturitní zkouškou (L/H obory), u nichž je předem prokázaná vazba na preferovaná klíčová hos-podářská odvětví RIS JMK a v jejichž učebním plánu je uvedena dlouhodobá souvislá praxe (odborný výcvik). Pokusně byl zařazen i jeden všeobecný obor s odbornou praxí (M obor). Do pilotního programu bylo od 2. pololetí školního roku 2017/2018 a v průběhu školního roku 2018/2019 zapojeno celkem 29 firem se 40 instruktory a 42 žáky z 5 středních odborných škol z Jihomoravského kraje. Prostřednictvím nového nástroje Plánu odborného výcviku se na vybraném vzorku 12 oborů poda-řilo zajistit přenesení zkušeností a informací z firemního prostředí do škol a naopak. Zástupci škol měli možnost získat garantované informace o vhodnosti firem pro odborný výcvik/praxi a o kvalitě firemního pracoviště včetně odpovídajícího vybavení.Zlepšování vybavení odborných škol stroji, technologiemi a odbornými učebnami pro výuku – in-vestiční akceV letech 2016–2018 byla věnována velká pozornost zlepšování materiálního vybavení odborných škol, a to jak na standardní, tak i nadstandardní úrovni.Investiční akci směřující ke zlepšení vybavení školy stroji, technologiemi a odbornými učebnami potřeb-nými pro výuku na standardní úrovni realizovalo v tomto období 31 škol, což je 36,90 % škol.ZDROJ FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮPOČET ŠKOL, INVESTOVANÁ ČÁSTKAIROPInvestiční akce realizovalo 11 škol v celkové hodnotě 297 226 000 Kč.Finanční prostředky zřizovateleInvestiční akce realizovalo 29 škol v celkové hodnotě 44 884 000 Kč (z toho 28 283 000 Kč z prostředků PO).Jiné zdrojeInvestiční akce z prostředků OP VVV realizovalo 8 škol v celkové hodnotě 11 189 000 Kč.Investiční akce směřující ke zlepšení nadstandardního vybavení realizovalo ve sledovaném období šest škol spadajících pod čtyři centra odborného vzdělávání.ZDROJ FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮPOČET ŠKOL, INVESTOVANÁ ČÁSTKAIROPInvestiční akce realizovaly 2 školy v celkové hodnotě 44 819 000 Kč. Realizace investiční akce z prostředků zřizovateleInvestiční akce realizovala 1 škola v celkové hodnotě 8 500 000 Kč.Jiné zdrojeInvestiční akce realizovaly 3 školy z programu Centra odborné přípravy vyhlášeného Ministerstvem zemědělství v celkové hodnotě 12 164 000 Kč. Celkově bylo v letech 2016–2018 na zlepšení materiálního vybavení odborných škol v Jihomorav-ském kraji proinvestováno 418 782 000 Kč. Investiční činnost na odborných školách pokračuje i v roce