| Zpráva – Jihomoravský kraj || 10 |Podíl žáků v dané gramotnostní úrovni PISA – matematická gramotnost0102030405060708090100Ústecký krajVyso inačKarlovarský krajJiho eský krajčOlomoucký krajSt edo ský krajřčePardubický krajMoravskoslezskýLiberecký krajKrálovéhradeckýZlínský krajJihomoravskýPlze ský krajňPrahaGramotnostní úrovn PISA – matematickáěpod úrovní 1123456Zdroj: ČŠI, mezinárodní šetřeníVelký podíl žáků pod druhou gramotnostní úrovní je obrovskou zátěží pro daný kraj. Žáci nezvládají základní dovednosti v matematice a čtení. To má následně obrovský vliv na výskyt negativních jevů, jako je například vyšší podíl exekucí pramenící i z nízké finanční gramotnosti, která je s tou matematickou úzce provázána. Nízká čtenářská gramotnost má pak důsledek takový, že absolventi nejsou schopni vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, málo se orientují v současném dění a nejsou schopni získané informace vyhodnotit a využít v osobním životě. Přestože obecně kraj nemá v průměru vysoký podíl těchto žáků, existují školy například v Brně nebo v okrese Znojmo, kde se koncentruje vyšší podíl žáků nezvládajících nižší gramotnostní úrovně� Těmto školám by proto měla být věnována patřičná pozornost a asistence� Jedná se ale o specifický problém vybraných škol, nejedná se tedy o systémový problém jako v případě Karlovarského či Ústeckého kraje.1.2.2 Výsledky testování žáků v 9. ročnícíchNadprůměrné výsledky v mezinárodním testování se odráží i v domácím testování žáků 9. tříd. Jiho-moravský kraj dosahuje jednoho z nejlepších výsledků v testech z matematiky, českého a anglického jazyka. Výsledky testování ukazují následující mapy a grafy, kde jsou kraje seřazeny od nejúspěšnějších po ty nejméně úspěšné.