| Datová příloha || 8 |Gramotnostní úrovně v krajích – TIMSS 2015 – matematická gramotnost0102030405060708090100KarlovarskýÚsteckýPlze skýňMoravskoslezskýLibereckýZlínskýVyso inačOlomouckýJihomoravskýPardubickýSt edo eskýřčKrálovéhradeckýJiho eskýčPrahaPodíl žáků v % dané gramotnostní úrovn – TIMSS 2015 – matematická gramotnostě pod nízkou úrovnínízkást ednířvysokávelmi vysokáGramotnostní úrovně v krajích – PIRLS 2016 – čtenářská gramotnost0102030405060708090100ÚsteckýKarlovarskýMoravskoslezskýPlze skýňSt edo eskýřčOlomouckýPardubickýJiho eskýčVyso inačLibereckýPrahaJihomoravskýZlínskýKrálovéhradeckýPodíl žáků v % dané gramotnostní úrovn – PIRLS 2016 – tená ská gramotnostě čřpod nízkou úrovnínízkást ednířvysokávelmi vysokáVýsledky mezinárodních šetření jsou výběrem z populace všech žáků daného ročníku či věku. Je však nutno počítat s tím, že z důvodu charakteru výběrového šetření jsou výsledky na úrovni České republiky zatíženy výběrovou chybou, na úrovni krajů je pak s klesajícím vzorkem výběrová chyba větší. Pořadí krajů tak s ohledem na náhodnou výběrovou chybu nelze zcela přesně určit� Nicméně z výsledků lze dovodit, že existují kraje, které se pravidelně umisťují na předních pozicích, a naopak kraje, které se pohybují spíše na konci. Další analýzy ukazují, že se výsledky z mezinárodních šetření odrážejí i ve výsledcích domácích šetření, kde je vzorek několikanásobně větší, popřípadě se jedná o celou populaci žáků. Z tohoto důvodu jsou výsledky z mezinárodních šetření porovnány s výběrovým šetřením žáků 5. a 9. tříd provedeným ČŠI.Mapy a grafy potvrzují závěry z mezinárodních šetření, že rozdíly mezi kraji jsou dlouhodobého cha-rakteru. Nejnižších průměrných výsledků dosahují kraje Ústecký a Karlovarský� Nejlepších výsledků pravidelně dosahuje Praha a kraje Jihomoravský a Zlínský� Výsledky žáků jsou ovlivněny zejména