| Zpráva – Jihočeský kraj || 86 |Vzdělávací výsledky žáků jsou do určité míry závislé také na jejich přítomnosti ve výuce, přičemž vysoký počet zameškaných, resp. neomluvených hodin může mít na dosahované výsledky negativní vliv. Tento problém navíc nemusí zasahovat pouze jednotlivé žáky, jeho projevy se mohou dotýkat i širšího třídního kolektivu. V případě navštívených základních škol byly zaznamenané počty zameškaných hodin u žáků Jihočeského kraje v porovnání s republikovým průměrem vyšší. V případě žáků navštívených středních odborných škol a gymnázií byl průměr zameškaných hodin na úrovni ČR. Avšak na základě odpovědí ředitelů ze šetření PISA 2015 můžeme vidět, že problematika absencí a následného ohrožení kvality výuky zasahuje přes 60 % patnáctiletých žáků kraje. I když ve srovnání s ostatními kraji nejde o výrazně odlišné hodnoty, je důležité tyto rizikové faktory minimalizovat. Podstatná je také podpora profesí, jako jsou školní psychologové, speciální pedagogové a asistenti pedagoga.Školy a zřizovatelé nemohou sice přímo ovlivňovat socioekonomický status dětí a žáků, mohou však významně přispět k dalším podstatným prvkům kvality škol, jako je např. podpora prostředí vhodného pro učení a podpora žáků při dosahování dobrých výsledků. Z hodnocených základních škol a středních odborných škol v Jihočeském kraji měla většina z nich promyšlený systém podpůrných opatření. Kon-krétní podpůrná opatření pro žáky se SVP nejčastěji spočívala ve vzdělávání podle individuálního vzdě-lávacího plánu, poskytování poradenské pomoci, úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a poskytování kompenzačních pomůcek.