| Zpráva – Jihočeský kraj || 84 |5 SOUHRN ZJIŠTĚNÍJiž z předchozích zjištění víme, že v České republice existují regionální rozdíly v průměrném socio-ekonomickém statusu žáků (SES), které úzce souvisí s rozdílným výsledným skóre z různých oblastí tes-tování v mezinárodních šetřeních (čtenářská, přírodovědná, matematická gramotnost) i národních zjiš-ťováních. Socioekonomické charakteristiky představují výrazný faktor ovlivňující výsledky žáků a stojí za podstatnými rozdíly mezi školami. Jihočeský kraj se z pohledu průměrného socioekonomického sta-tusu žáků, vypočítaného na základě datových souborů z mezinárodních šetření PISA 2015, TIMSS 2015 a PIRLS 2016, řadí do skupiny krajů s relativně vysokým SES.Socioekonomické rozdíly krajů souvisí také s tzv. sociálním kapitálem, který dle mnoha vědeckých studií ovlivňuje nejen ekonomický rozvoj, ale také výsledky žáků v testování. Vysoký sociální kapitál dané společnosti se vyznačuje např. vyšší mírou občanského zapojování do veřejných záležitostí, častěj-ším členstvím ve spolkových organizacích nebo jiných sdruženích či větší mezilidskou důvěrou. Jihočes-ký kraj má ve srovnání s ostatními kraji nadprůměrný sociální kapitál.Podíváme-li se na testové výsledky z mezinárodních šetření, kterých se účastnili žáci 4. tříd základních škol, Jihočeský kraj má obecně nadprůměrné zastoupení žáků nejlepšími výsledky s a současně prů-měrný podíl žáků nedosahujících ani nízké úrovně . Na dosahované výsledky lze nahlížet také z hledis-ka tzv. druhé gramotnostní úrovně, která je považována za hraniční pro úspěch v dalším vzdělávání. Pod tuto úroveň spadají žáci, kteří nezvládají základní dovednosti v matematice a čtení. To má následně znač-ný vliv na výskyt negativních jevů, jako je např. podíl exekucí pramenících z nízké finanční gramotnosti, která je se základními dovednostmi úzce provázána. Nízká čtenářská gramotnost může mít za následek neschopnost absolventů vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, ale ani z médií, sníženou orien-taci v současném dění a špatné vyhodnocování a využívání získaných informací v osobním, občanském i pracovním životě.Vysoký podíl absolventů základních škol, kteří nezvládli ani druhou gramotnostní úroveň, má dopad na budoucí socioekonomický rozvoj kraje. V době ekonomické krize se lidé s nižším vzděláním o sebe nedokážou tak dobře postarat, což může mít za následek nárůst počtu žadatelů o sociální podporu. Zejména na prvním stupni základní školy potřebují maximální podporu ze strany školy ti žáci, jejichž rodiče je často mohou podpořit jen v omezeném rozsahu, ať už proto, že jde např. o cizince, nebo pro-to, že rodiče sami dosáhli jen nízké úrovně vzdělání. V Jihočeském kraji se pod druhou gramotnostní úrovní nachází vzhledem k ostatním krajům ČR lehce nadprůměrný podíl žáků. Je žádoucí věnovat těmto žákům pozornost a podporovat je v dosahování adekvátních vzdělávacích výsledků.V národním testování, které realizuje Česká školní inspekce, se průměrné výsledky žáků lišily v závis-losti na testovaném předmětu. Žáci 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gym-názií dosáhli lehce nadprůměrných výsledků v testech z matematiky, naopak v předmětu český jazyk a anglický jazyk byly výsledky mírně podprůměrné.V případě národního šetření byli žáci rozděleni do tří skupin podle dosažených testových výsledků. První skupina zahrnovala výsledek v intervalu do 20 % (slabý výsledek), druhá v rozmezí od 20 % do 80 %, do třetí skupiny spadali žáci, kteří v příslušném testování dosáhli nad 80 % (výborný výsledek). V mezikrajském srovnání je zastoupení žáků 9. ročníků dosahujících výborné úrovně v Jihočeském kraji průměrné. V případě matematiky dosáhlo výborného výsledku 8,5 % žáků, v českém jazyce 22,4 % žáků a v anglickém jazyce to bylo 40,1 % žáků.Jako očekávaná úroveň byla pro účely národního testování stanovena 60% hranice úspěšnosti. V Jiho-českém kraji se v daném testování nacházelo 4,2 % škol, ve kterých ani jeden žák v testování z matemati-ky nedosáhl očekávaného skóre, tedy nepřekročil hranici 60 %. Pokud porovnáme procentuální zastou-pení těchto škol s ostatními kraji, pak se v případě matematiky jedná o mírně lepší výsledek než v jiných krajích, přesto je však vhodné takovým školám věnovat pozornost. V případě testování z českého jazyka se v Jihočeském kraji nevyskytovala žádná taková škola.Dalšími ukazateli výsledků vzdělávání, mimo mezinárodní či národní testování, jsou výsledky žáků v přijímacím řízení na střední školy, respektive výsledky maturitní zkoušky v roce 2018. V těchto typech testování dosahují žáci Jihočeského kraje průměrných výsledků. V případě maturitních zkoušek byla