| Zpráva – Jihočeský kraj || 54 |4.2 Kvalita a pracovní podmínky učitelů4.2.1 Vybavenost škol z hlediska možnosti naplňovat ŠVP – v porovnání s průměrem ČRStav aktuálních prostorových a materiálních podmínek vybraných škol byl zjišťován také z hledis-ka naplňování školního vzdělávacího plánu (ŠVP). Obecná rovina zjišťování se zaměřovala na to, zda prostorové a materiální podmínky konkrétní školy umožňují, aby bylo vzdělávání organizováno právě v souladu s ŠVP. Výsledky zjišťování pro Jihočeský kraj a také průměrné hodnoty za celou ČR ukazuje tabulka níže. V případě základních i středních odborných škol je situace velmi dobrá, většina škol spadá v tomto ohledu do kategorie odpovědí „rozhodně ano“ a „spíše ano“. To se shoduje taktéž s celorepubli-kovým průměrem. Oproti výsledkům za celou ČR však spadá v Jihočeském kraji procentuálně více škol taktéž do kategorie hodnocení „spíše ne“ (3,4 % základních a 8,3 % středních odborných škol).Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPJihočeský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVrozhodně ano72,9756768spíše ano23,716,72322spíše ne3,48,31,51rozhodně ne----Počet pozorování pro Jihočeský kraj: ZV = 59, SOV = 12Zdroj: ČŠI, inspekční činnost 4.2.2 Důvody ukončení pracovního poměru – rozdíly oproti průměru ČRTabulka ukazuje v procentuálním vyjádření podíl začínajících učitelů, kteří ve zjišťování uváděli růz-né důvody vedoucí k ukončení pracovního poměru. V případě Jihočeského kraje můžeme vidět, že mezi nejčastěji uváděné příčiny patří nedostatečné finanční ohodnocení a lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesi (42 % a 22 % učitelů uvedlo tyto důvody). Situace v tomto kraji se tak shoduje s celo-republikovým průměrem, kde jsou dva uvedené faktory taktéž nejčastější příčinou pro ukončení pra-covního poměru (celorepublikově 37 % u prvního faktoru a 26 % u druhého faktoru). Jako další důležité důvody uváděli učitelé v Jihočeském kraji lepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání a nízkou prestiž učitelské profese.Důvody ukončení pracovního poměrunedostatečné finanční ohodnocenínízká prestiž učitelské profeselepší pracovní uplatnění v oboru vzdělávání (neziskový sektor, soukromý vzdělávací sektor, státní správa)lepší pracovní uplatnění mimo učitelskou profesišpatné kolegiální vztahy a absence spolupráce, odlišná hodnotová orientacevysoká míra administrativní zátěže, která ztěžuje výuku i přípravu na nivysoké nároky kladené na učitele a nízká podpora, ať již ze strany vedení školy, nebo personálního nedostatkunedostatek spolupráce ze strany rodičů, jejich nepřátelský postoj, nerealistická / příliš vysoká očekávání rodičůČR37 %9 %10 %26 %4 %7 %2 %5 %Jihočeský kraj42 %8 %14 %22 %6 %4 %1 %3 %Zdroj: Zpráva z mimořádného šetření MŠMTPedagogické vedení školyProfesní rozvojředitelů a učitelůBezpečnéa spolupracujícíprostředíDůraz navzdělávacívýsledkya podpora žákůKvalitaa pracovnípodmínky učitelů