| Zpráva – Jihočeský kraj || 48 |V souvislosti s úbytkem pedagogických pracovníků a nadprůměrným podílem nekvalifikovaných uči-telů je třeba zmínit také další vzdělávání pedagogických pracovníků. Níže uvedený graf ukazuje pro-centuální podíl nekvalifikovaných učitelů, kteří uvedli, že si žádným způsobem nedoplňují kvalifikaci. Celorepublikový průměr se v tomto případě rovná hodnotě 14,2 % dotázaných učitelů, přičemž výsledné hodnoty napříč kraji se v této oblasti výrazně neliší (s výjimkou Jihočeského kraje, kde je podíl těchto učitelů nejvyšší – 21,2 %). Nejnižším podílem nekvalifikovaných učitelů nedoplňujících si kvalifikaci se vyznačuje Pardubický kraj (11,1 %).Podíl nekvalifikovaných učitelů v %, kteří si dále nedoplňují kvalifikaci0510152025Podíl učitelů, kteří si nedoplňují kvalifikaci,v %KrajZdroj: MŠMTModel kvalitní školy stanovuje taktéž kritéria pro hodnocení kvality pedagogického sboru. Kvalitě pedagogického sboru se věnuje oblast 3, která je dále rozdělena do pěti dílčích hodnoticích kritérií (3.1 až 3.5) vztahujících se k profesnímu rozvoji a dalším aspektům učitelské profese. V rámci kritéria 3.1 Peda-gogové jsou pro svou práci náležitě kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně byla situace v Jihočeském kraji hodnocena jako „výborná“ u téměř shodného podílu základních i střed-ních odborných škol, jako je celorepublikový průměr. Naopak jako „nevyhovující a vyžadující zlepšení“ byla situace hodnocena u nižšího podílu jak základních (20,3 % oproti celorepublikovým 24,9 %), tak středních odborných škol (16,7 % oproti 24,5 %). Kritérium 3.1 – Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálněJihočeský kraj (v %)celá ČR (v %)ZVSOVZVSOVnevyhovující a vyžadující zlepšení20,316,724,924,5výborná6,88,37,29,9Počet pozorování pro Jihočeský kraj: ZV = 59, SOV = 12Zdroj: ČŠI, inspekční činnostDalším hodnoceným bylo kritérium vztahující se k vzájemné komunikaci, a to kritérium 3.2 Peda-gogové důsledně uplatňují při komunikaci s žáky a rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup. Opro-ti výsledkům za všechny hodnocené školy v ČR byla situace v Jihočeském kraji hodnocena z hlediska