| Zpráva – Jihočeský kraj || 8 |zatíženy výběrovou chybou, na úrovni krajů je pak s klesajícím vzorkem výběrová chyba větší. Pořadí krajů tak s ohledem na náhodnou výběrovou chybu nelze zcela přesně určit� Nicméně z výsledků lze dovodit, že existují kraje, které se pravidelně umisťují na předních pozicích, a naopak kraje, které se pohybují spíše na konci. Další analýzy ukazují, že se výsledky z mezinárodních šetření odrážejí i ve výsledcích domácích šetření, kde je vzorek několikanásobně větší, popřípadě se jedná o celou populaci žáků. Z tohoto důvodu jsou výsledky z mezinárodních šetření porovnány s výběrovým šetřením žáků 5� a 9� tříd provedeným ČŠI�Grafy ukazují, že výsledky mezinárodních šetření velmi silně korelují s výsledky příslušných domá-cích šetření. Na posledních příčkách se umisťuje spolu s Ústeckým krajem i kraj Karlovarský; na prvním místě hlavní město Praha. Jedná se tedy o systémový a pravidelný jev, který není dán náhodností výběru žáků pro mezinárodní šetření. Toto zjištění se týká jak čtenářské, tak matematické gramotnosti. Grafy potvrzují závěry z mezinárodních šetření, že rozdíly mezi kraji jsou dlouhodobého charakteru. Výsledky žáků jsou ovlivněny zejména strukturálními faktory, jako je průměrný socioekonomický status žáků (SES), nedostatek kvalifikovaných učitelů v krajích, ale i nižší kvalitou škol (viz dále). Jihočeský kraj v mezinárodním i národním testování dosahuje lehce podprůměrných výsledků� Vztah mezi výsledky mezinárodního šetření TIMSS 2015 (matematická gramotnost) a Výběrového zjišťování výsledků žáků 5. a 9. tříd ZŠ (matematika)Hlavní m sto PrahaěStředočeský krajJihočeský krajPlzeň ký k js raKarlovars raký k jÚstecký krajLiberecký k j raKrálovéhradecký krajPardub cký k ji raKraj VysočinaJihomoravský krajOlomoucký k j raZlínský krajMoravskoslezský krajZdroj: ČŠI, mezinárodní šetření, národní šetření