131313INFO2020INFO2020cích vysokou sounáležitost se školou dosahuje průměrně vyšších výsledků v matematice a v přírodovědě než sku-pina žáků s nízkou sounáležitostí. Žáci v České republice chodí do školy nej-méně rádi v porovnání s jejich vrstev-níky z ostatních zemí EU.Česká republika patří k zemím s podprůměrnou oblibou matematiky a k zemím s nejnižší oblibou přírodo-vědy mezi žáky 4. ročníků. Žáci, kteří se velmi rádi učí matematiku nebo pří-rodovědu, dosahují průměrně výrazně lepších výsledků v testu TIMSS než žáci, kteří se matematiku nebo příro-dovědu neučí rádi.Sebedůvěra českých žáků v mate-matice patří mezi zeměmi EU k jedné z nejnižších. V přírodovědě čeští žáci prokázali nejnižší míru sebedůvěry ze všech zemí EU. Žáci s nižší sebedůvě-rou v některém z předmětů v něm do-sahují v průměru horšího výsledku. ◀Žáci s větší sebejistotou v matematice a přírodovědě dosahují lepších výsledkůŽáci v % 29 %48 %23 %Velmi sebejistýSebejistýNejistýŽáci v %600550500450600550500450 25 %50 %25 %577539492560535507MATEMATIKA PŘÍRODOVĚDA Průměrný výsledekPrůměrný výsledekRole mezinárodních šetření v ČRZískávání externího pohledu na úroveň vzdělávacího systému prostřed-nictvím pravidelného zapojování ČR do mezinárodních šetření výsledků žáků umožňuje vedle mezinárodního srovnání sledovat a analyzovat vývoj výsledků žáků v průběhu času. To pro náš vzdělávací systém představuje ne-zastupitelnou zpětnou vazbu syner-gicky doplňující pravidelná národní inspekční zjišťování podmínek, prů-běhu a výsledků vzdělávání.Národní i mezinárodní pohled jsou oba důležité pro hodnocení kvality a efektivity vzdělávání a pro přijímání vhodných opatření v rámci vzdělávací politiky.Mezinárodní šetření jsou zdrojem inspirace např. pro kurikulární úpravy, pro oblast dalšího vzdělávání peda-gogických pracovníků a také pro širší podporu činností ředitelů a učitelů, včetně konkrétních didaktických in-spirací, které přináší např. uvolněné testové úlohy.Ministerstvo školství, mládeže a tě-lovýchovy s účastí ČR v TIMSS počítá i nadále. V cyklu TIMSS 2023 se ČR ne-zapojí pouze do testování žáků 4. roč-níku, ale po 16 letech dojde znovu ke zmapování situace u žáků 8. ročníku. V minulosti se ČR naposledy zapoji-la do testování žáků 8. ročníku v roce 2007.•O šetření TIMSSŠetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) mapuje úro-veň vědomostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Zaměřuje se na věkové kategorie devítiletých a třináctiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 4. a 8. ročníků povinné školní docházky. V roce 2019 proběhl již sedmý cyklus a šetření se zúčastnilo 64 zemí. V každé zemi se náhodně vybírají reprezentativní vzorky mini-málně 4000 žáků ze 150 až 200 škol.Inovací v cyklu TIMSS 2019 bylo zahájení přechodu na testování v elektronické for-mě, a to na počítačích nebo na tabletech.Vedle zjišťování výsledků žáků v matematice a v přírodovědě získává TIMSS poměrně širokou škálu kontextových informací od ředitelů škol, žáků rodičů, a učitelů. Ty po-máhají vysvětlovat rozdíly ve výsledcích.