111111INFO2020INFO2020PhDr. Josef Basl, Ph.D.vedoucí oddělení mezinárodních šetření| TIMSS 2019: V matematice a přírodovědě čeští žáci dosáhli srovnatelných výsledků jako v roce 1995Cílem tohoto článku je představit vybraná zjištění o tom, jaký byl od roku 1995 do roku 2019 vývoj výsledků žáků v matematice a přírodovědě pohledem mezinárodního šetření TIMSS. Oficiální zveřejnění výsledků proběhlo na mezinárodní i národní úrovni v úterý 8. prosince 2020. TIMSS i všechna další mezinárodní šetření, jejichž realizaci v ČR zajišťuje Česká školní inspekce, přináší užitečná doplnění k národnímu zjišťování podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání.Mezinárodní šetřeníNárodní zprávaTIMSS 2019www.csicr.czFráni Šrámka 37 150 21 Praha 5 tims_tisk1.indd 128.11.2020 5:13:50Výsledky žáků V matematice došlo od roku 1995 do roku 2007 u českých žáků k vel-kému poklesu průměrného výsledku, který se v následujících cyklech po-stupně zlepšoval. Po mírném zlep-šení od roku 2015 je průměrný vý-sledek českých žáků poprvé po 24 letech srovnatelný s výsledkem žáků v prvním cyklu TIMSS 1995. Prů-měrný výsledek českých žáků v přírodovědě byl v roce 2007 také nižší než v roce 1995, ale již v násle-dujícím cyklu TIMSS 2011 byl srov-natelný s rokem 1995 a nadále zů-stává přibližně na stejné úrovni.GRAF 1 | Vývoj výsledků českých žáků v TIMSSDva způsoby prezentace výsledků TIMSSPrvní způsob uvádí výsledky pomocí skóre - počtu bodů, které představují průměrný výsledek žáků jednotlivých zemí na škále výsledků TIMSS. Pro matematiku a pro přírodní vědy byly vytvořeny celkové škály na základě šetření TIMSS 1995 tak, že mezinárodní průměr v prvním cyklu odpovídal hodnotě 500 bodů a směrodatná odchylka byla 100 bodů. Pro oba předměty jsou dále vytvořeny dílčí škály odpovídající jednotlivým obsahovým a operačním kategoriím.Druhý způsob prezentace výsledků žáků vychází ze čtyř vědomostních úrovní. Každá z nich je určena minimálním počtem bodů, kterého musí žák dosáhnout. Výsledky zemí v tomto případě vyjadřují procentuální zastoupení žáků v jednotlivých vědomostních úrovních.Oblasti učiva a dovednosti zjišťované v TIMSS 2019 (4. ročník)OBLASTI UČIVADOVEDNOSTIMatematikaPřírodovědaČísla50 %Živá příroda45 %Prokazování znalostí40 %Měření a geometrie30 %Neživá příroda35 %Používání znalostí40 %Data20 %Nauka o Zemi20 %Uvažování20 %Národní zpráva TIMSS 2019 s podrobnějším popi-sem zjištění je k dispozici -zde-.