1010INFO2020 využíván např. efekt pomoci starších žáků těm mladším. Dále je možné využít mezipředmětových vztahů k zadávání miniprojektů, které je mož-né realizovat i ve skupinách v on-line prostředí, případně využít možností, které poskytuje žákům domácí pro-středí (vaření, péče o domácí zvířata, zahradu apod.) nebo příroda. Určitě je vhodné cíleně rozvíjet a reflektovat dovednosti žáků organizovat si své povinnosti a své učení a také posilo-vat a rozvíjet u žáků schopnost sebe-hodnocení.Velmi důležité je udržovat a roz-víjet sociální kontakty, věnovat se sociálnímu kontaktu žáků se všemi vyučujícími ve třídě, zvýšit inten-zitu komunikace třídního učitele ring úprav obsahu vzdělávání tak, aby s žáky a jejich rodiči a cíleně se za- byly tyto zkušenosti využitelné pro školy, v snaze nalézat řešení akcep-měřit na komunikaci s rodiči nej- případné úpravy školních vzděláva- tovatelné pro všechny zúčastněné.mladších žáků a žáků se speciálními cích programů.vzdělávacími potřebami. Doporuču-jeme také hledat cesty k interaktiv-ním on-line setkáním třídních učitelů s žáky, která nebudou zaměřena jen na organizační záležitosti, ale povedou také k posilování vzájemných vztahů nejen mezi učiteli a žáky, ale i mezi žáky navzájem.Obsah distanční výukyZa velmi důležité považujeme vyu- mum možného pro vzdělávání žáků. žít získané zkušenosti k efektivní re-dukci obsahu vzdělávání především chybností či nesouhlasu (např. v ob- nou školní docházku. Zřizovatelé by v naukových předmětech. Doporuču- lasti časového rozsahu realizované měli jeme stanovit prioritní dovednosti a znalosti a věnovat jim pozornost, sahu distančně pojímaného učiva či např. zvýhodněných telefonických byť to bude na úkor dalšího vzdělá- jeho zaměření, hodnocení výkonů tarifů pro učitele, a celkově zajistit vání. On-line výuku je pak vhodné a poskytování zpětné vazby k jejich technickou a případně i metodickou doplňovat praktickými úlohami, které plnění apod.) ihned a s ní souvisí a jsou koncipovány tak, aby o daných záležitostech při jejich řešení nemuseli být žáci ne-ustále přítomni u počítače nebo ne-museli neustále psát do sešitu, ale aby se mohli při plnění úkolů pohybovat např. po bytě a v optimálním případě využít i pobyt v přírodě. Doporučuje-me stále zapojovat žáky do on-line vý-uky a umožnit při výuce jejich aktivní vystupování, a to i za cenu upozadění plánovaného vzdělávacího obsahu. Současně je vhodné zajistit monito-Doporučení pro rodičeRodiče by se měli snažit o pocho-pení složitosti situace spojené s dis- o kvalitě a efektivitě distanční výuky tanční výukou i směrem k postupům a o a přístupům jednotlivých škol a ak-tivně s učiteli spolupracovat. Uči- školy by měli minimalizovat podíl tele by měli vnímat jako osobnosti, žáků, kteří se nemohou pravidelně které se i v náročných a mimořád- účastnit on-line výuky. Současně ných podmínkách snaží konat maxi- by se měli soustředit na V případě jakýchkoli nejasností, po- pro rodiny s dětmi plnícími povin-výuky, technických požadavků, roz-intenzivně podporu školám při realizaci dis-komuniko-vat s učiteli, případně s vedením Možnosti zřizovatelůZřizovatelé škol by měli s ředite-li svých škol vést průběžný dialog cílené podpoře všech žáků ve vzdělávání. Ve spolupráci s vedením zajištění konektivity pro obyvatele, zejména ekonomicky podporovat chod školy v on-line prostředí, včetně tančního vzdělávání. ◀KOMUNIKACE4 10 z žákůna II. stupnise v on-line prostředí s většinou učitelů neviděli ani neslyšeli; dostávali od nich pouze informace elektronickou formouOmezení rozsahu práce třídního učitele29 %učitelé v %II. stupeň75 %25 %učitelé v %I. stupeň