999INFO2020INFO2020aby byla maximálně efektivní pro žáky a současně vstřícná k rodičům a záro-veň aby umožňovala i psychohygienu učitelů. Jedním z vhodných přístupů je zvolit pevnou organizaci distanční vý-uky – rozvrh, včetně časů, kdy je učitel k dispozici, tak, aby byl dostatečný pro-stor pro výuku a aby čas zároveň vyho-voval většině rodičů (a zejména u žáků na prvním stupni). Informace je pak dobré přehledně zpřístupnit rodičům i žákům a dohodnout se na efektivním využívání komunikačních platforem a periodicitě zasílání informací. Urči-tě není vhodné překlápět prezenč-ní rozvrh do distančního režimu v poměru 1:1 ani se snažit probírat s žáky příliš často nové učivo.On-line výuku v celých třídách je vhodné nahrazovat nebo alespoň do-plňovat on-line výukou v menších skupinách a v kratším rozsahu. Sou-časně je vhodné upravit rozsah on-line výuky tak, aby odpovídal možnostem žáků pro daný stupeň.Možné je i zvážit zapojení učite-lů neprofilových nebo výchovných předmětů do spolupráce s učiteli, na něž je vyvíjen větší tlak, a využít pro-pojení tvořivých činností naukový- s mi předměty.Důležité je pravidelně získávat o průběhu realizovaného distančního vzdělávání zpětnou vazbu od žáků i jejich rodičů, funkčnost a udržitel-nost nastaveného systému průběžně vyhodnocovat, získané informace využívat pro poskytování pravidelné zpětné vazby učitelům k realizaci dis-tanční výuky a pro případné úpravy pravidel či obsahu vzdělávání.Zaměření distanční výukyDoporučujeme cíleně se věnovat rozvoji klíčových kompetencí včetně jejich reflexe, on-line výuku oboha-covat o aktivity rozvíjející spolupráci žáků, a tím systematicky podporovat rozvoj jejich sociálních kompetencí (zařazovat např. společné on-line ak-tivity, sdílené úkoly, skupinové práce apod.). Spolupráce může navíc pro-bíhat i napříč ročníky, a může tak být DIGITÁLNÍ DOVEDNOSTI33 %15 %31 %21 %Výrazné zvýšení dovednostíMírné zvýšení dovednostíBez posunu, vyšší úroveň dovednostíBez posunu, nízká úroveň dovednostíučitelé v %má digitální dovednosti na nízké úrovni a nezvýšil si je. Pouze ze 1 7 učitelů4 10 z učitelůpotřebují zvýšit své dovednosti dalším vzděláváním42 %EFEKTIVITA DISTANČNÍ VÝUKYměli distanční výuku v téměř stejném rozsahu jako před uzavřením škol3 10 z žáků26 %Čtvrtina učitelů při distanční výuce probírala převážněnové učivoPřevážná většina učitelů vzdělávací obsah neupravila83 %73 %Více než 3/4 učitelů se věnovalo na začátku školního roku vysvětlování a probírání látky z loňského roku75 %učitelé v %učitelé v %I. stupeňII. stupeňučitelé v %II. stupeňučitelé v %I. stupeň75 %83 %SPOLUPRÁCE MEZI ŽÁKYSamostatné vypracování cvičení převládá nad skupinovou prací45 %12 %Silná potřeba žáků mezi sebou spolupracovat½ žáků nevyhovovalo,že se nepotkávali se spolužáky