88INFO2020| Vybraná doporučení pro zvýšení efektivity distanční výukyČeský vzdělávací systém prošel již dvěma etapami plošné výuky na dálku. Zatímco na jaře byli ředitelé škol, učitelé, žáci i jejich rodiče nuceni prakticky ze dne na den změnit způsoby svého fungování v oblasti vzdělávání a nikdo na počátku tohoto období příliš netušil, co a jak je vlastně vhodné dělat, do podzimního období distanční výuky už všichni vstupovali s řadou důležitých zkušeností a poznatků. PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, MPAnáměstek ústředního školního inspektoraČeská školní inspekce již na po- spekce z počátku nového školního čátku dubna realizovala mimo- roku k dispozici řádné tematické šetření v podobě kajících se řízených telefonických rozhovorů s řediteli téměř 5 000 základních ním období a částečně i představ uči- většina škol a jejich učitelů a středních škol, jehož cílem bylo telů o promítnutí jarních zkušeností diskutovatpřípravu,organiza-ci i realizaci vzdělávání na dálku z různých hledisek. Souhrnná zjiště- zpracovala do samostatné tematické ředitelů a učitelů odvedlo na jaře ní z tohoto období jsou k dispozici zprávy, která je rovněž k dispozici i v rámci podzimní distanční výuky v tematické zprávě zveřejněné -zde-. na našich webových stránkách V září pak Česká školní inspekce za- Nad rámec těchto zjištění má Česká kterou je třeba ocenit a za kterou je po-hájila prezenční sledování hodno- a cení dopadů těchto jarních opatření o realizaci distanční výuky v podzim- z komentovaných dílčích zjištění na přípravu, organizaci i podobu ním období, a to jak z vlastních zdro- vyplývá, že výuky, na práci ředitelů škol i učitelů jů, tak např. z metodických konzul-i na vzdělávací výsledky žáků. Ten- tací k distančnímu vzdělávání, které le existuje to proces, stejně jako celé prezenční se školami vedeme, nebo z dotazů či Namátkou jde o problematiku vzdělávání, však byl v polovině října připomínek rodičů, kteří se na Čes-přerušen. I tak má Česká školní in- kou školní inspekci od října obracejí.řadu poznatků tý-zkušeností názorů žáků a a učitelů na distanční výuku v jar- řadu problematických jevů projevila do výuky ve školním roce 2020/2021. a odlišnou situaci v rámci mož-I tyto reflexe Česká školní inspekce ností reagovala. Mnoho škol, jejich -zde-. mnoho velmi dobré a náročné práce, školní inspekce řadu poznatků také třeba jim poděkovat. Současně však Stručné zhodnoceníNejdříve je potřeba potvrdit již dříve konstatovaný závěr, že i přes značnou flexibilitu a na zcela neočekávanou pro efektivní zajištění distančního vzdělávání žáků stá-řada podstatných výzev. or-ganizace distančního vzdělávání, míry aktivizace žáků při výuce na dálku nebo o otázky týkající se re-dukce vzdělávacího obsahu. Pro podrobnosti si dovolím odkázat na obsah našich tematických zpráv. Smyslem tohoto textu je totiž něco jiného – jeho cílem je nabídnout ně-kolik konkrétních doporučení, kte-rá by mohla v případě další realizace distančního vzdělávání pomoci zvý-šit jeho efektivitu a udržitelnost. Organizace distanční výukyVelkou pozornost je potřeba věno-vat nastavení organizace výuky ve všech třídách, kde probíhá nebo bude probíhat distanční on-line výuka tak, Významný podíl žáků výuku pouze sledoval, ale nezapojoval se do ní.ZAPOJOVÁNÍ ŽÁKŮ DO VÝUKY59 %žáci v %49 %žáci v %I. stupeňII. stupeňU ½ učitelů(I. a II. stupně)20 % žáků se výuky nikdy neúčastní20 % žáků se výukyúčastní někdy40 % žáků se výuky účastní někdy40 % žáků se výuky účastní vždy80 % žáků se výuky účastní vždyU ½ učitelů(I. a II. stupně)