66INFO2020Žákům, kteří zaostávají (umísťují se pod druhou úrovní) na 1. stupni ZŠ, se může jen s obtížemi dařit ba-riéry překonat, a bez podpory školy se tak jejich situace dále zhoršuje.Výsledky žáků v národních zjišťováníchObdobně lze nahlížet na výsledky žáků v jednotlivých krajích dosaže-né v rámci různě zaměřených ná-rodních testováních, které Česká školní inspekce každoročně v růz-ných ročnících, předmětech, vzdě-lávacích oblastech i gramotnostech a na různých stupních počátečního vzdělávání realizuje.Nadprůměrných výsledků do-sáhli žáci navštěvující školy v hl. městě Praze, Jihomoravském kraji a Zlínském kraji, a to ve všech třech stěžejních předmětech (český jazyk, matematika, cizí jazyk), které byly v rámci posledního zjišťování vý-sledků žáků na úrovni 5. a 9. roč-níků základních škol v roce 2017 testovány.Kvalifikovanost a aprobovanost učitelůVelmi důležitým ukazatelem je také stav regionálního školství v ob-lasti personálního zajištění vzdělá-vacího procesu. Pro hodnoticí účely zohledňuje Česká školní inspekce jak kvalifikovanost pedagogických pracovníků definovanou v přísluš-ném zákoně, tak jejich aprobova-nost, která je z pohledu dopadu na kvalitu vzdělávání a vzdělávací vý-sledky žáků ještě důležitější.Podíváme-li se např. na Zlínský kraj, je možné nadprůměrné výsled-ky, kterých žáci v tomto kraji v růz-ně zaměřených testováních dosahují, provázat mimo jiné právě s vysokou mírou kvalifikovanosti i aprobova-nosti učitelů působících ve školách tohoto kraje. Z opačného hlediska je pak možné poukázat na situaci v Karlovarském kraji, Středočes-kém kraji, Ústeckém kraji a v Praze, stejně jako na středové hodnoty jak GRAF 3 | Podíly žáků v příslušné gramotnostní úrovni (PISA; matematická gramotnost, v %)Pozn.: Mezinárodní šetření PISA ověřuje dosaženou úroveň patnáctiletých žáků ve vybraných gramotnostech. Jde tedy o žáky nacházející se primárně na konci základní školy, resp. na konci jejího druhého stupně. Prezentovaný graf reflektuje výsledky žáků ze šetření PISA 2015 zaměřeného na matematickou gramotnost.OBRÁZEK 3 | Výsledky testování žáků 9. ročníků ZŠ v krajském srovnáníPozn.: Mapa zobrazuje průměrné skóre z testu českého jazyka u žáků na úrovni 9. ročníků základních škol v krajském srovnání. Čím světlejší barva, tím nižší skóre.GRAF 4 | Podíl nekvalifikovaných učitelů napříč kraji (v %)Pozn.: Prezentovaná data pocházejí z mimořádného šetření MŠMT provedeného v roce 2019 ve všech školách zapsaných do školského rejstříku.