555INFO2020INFO2020Rozdělení do skupin vzniklo na základě údajů získaných z dotazní-ků z mezinárodních šetření PISA, PIRLS a TIMSS. V tomto dělení zá-roveň platí, že hlavní město Praha se ve skupině krajů s vysokým SES od ostatních krajů ještě více odlišuje. V rámci jednotlivých skupin existují mezi kraji rozdíly, pro základní výpo-vědi však lze navrhované dělení pova-žovat za dostatečné.Z grafů je patrné, že některé kraje (např. Moravskoslezský kraj) dokáží omezení daná socioekonomickým statusem (modrá přímka) překonávat lépe než ostatní (kraje nad přímkou), jiné naopak nevyužijí ani ten poten-ciál, který mají z hlediska domácích zdrojů pro učení dostupný (kraje pod přímkou). Situace je obdobná na obou stupních základních škol, jejichž zřizo-vateli jsou primárně obce.Mezinárodní srovnání výsledků žákůZ pohledu mezinárodních šetření výsledků žáků byly pro mezikrajské porovnání zvoleny tzv. gramotnost-ní úrovně, jejichž prostřednictvím jsou žáci rozdělováni do několika skupin podle skóre, kterého v testu dosáhli. V tomto ohledu je důle-žité sledovat především procentu-ální zastoupení žáků v tzv. druhé gramotnostní úrovni, která je po-važována za hraniční pro úspěch v dalším vzdělávání. Pod tuto úro-veň spadají žáci, kteří nemají ani elementární dovednosti v matema-tice a čtení. To má následně značný vliv na výskyt negativních jevů, jako je např. podíl exekucí pramenících z nízké finanční gramotnosti, která je se základními dovednostmi úzce provázána. Nízká čtenářská gramot-nost má pak důsledek takový, že ab-solventi nejsou schopni vyhledávat a analyzovat informace nejen z knih, základních škol, kteří nezvládli ani a následně tak roste počet žadatelů ale ani z médií, málo se orientují druhou gramotnostní úroveň, má o sociální podporu. Následující ob-v současném dění a nejsou schopni dopad na budoucí socioekonomic- rázek a graf ilustrují zastoupení žáků získané informace vyhodnotit a vy- ký rozvoj kraje. V době ekonomické 1. i 2. stupně ZŠ pod druhou gra-užít v osobním, občanském i pracov- krize se lidé s nižším vzděláním do- motnostní úrovní v jednotlivých re-ním životě. Vysoký podíl absolventů káží o sebe postarat jen s obtížemi, gionech.GRAF 1 | Dosažené výsledky žáků v krajích ve vazbě na SES (TIMSS)GRAF 2 | Dosažené výsledky žáků v krajích ve vazbě na SES (PISA)OBRÁZEK 2 | Podíly žáků pod druhou gramotnostní úrovníPozn.: Mapa zobrazuje podíly žáků, kteří spadají do podprůměrné testové úrovně. Pro ilustraci bylo zvoleno šetření TIMSS 2015 zaměřené na znalosti a dovednosti žáků 4. ročníků základních škol v matematice a přírodních vědách. Podobné výsledky však můžeme pozorovat i v rámci dalších šetření.