44INFO2020| Regionální specifika ve vzděláváníČeská školní inspekce jako správní úřad s celostátní působností a národní autorita pro hodnocení kvality a efektivity vzdělávání poskytuje školám a školským zařízením všech zřizovatelů (dále jen „školy“) informace o podmínkách, průběhu i výsledcích vzdělávání v dané škole, s popisem silných stránek, slabých stránek či příležitostí ke zlepšení a také konkrétní doporučení. Tato zpětná vazba má formativní charakter a měla by sloužit mj. jako podklad pro přijímání takových opatření, která napomohou kontinuálně zvyšovat kvalitu vzdělávání ve škole. Mgr. Tomáš Zatloukal, MBA, LL.M.ústřední školní inspektorNa úrovni vzdělávací soustavy, ale ní a vyhodnocování krajských od- v České republice existují regio-i pro řízení vzdělávání ze strany kra- lišností, resp. faktorů, které kvalitu nální rozdíly v průměrném jů nebo intervence ze strany měst a efektivitu vzdělávání a zejména a obcí jako zřizovatelů většiny škol, výsledky, kterých ve vzdělávání žáci i „SES“), které souvisí s rozdílným nabízí Česká školní inspekce také v jednotlivých regionech České re- výsledkem v různých oblastech souhrnné výstupy v podobě růz- publiky dosahují, výrazněji determi- mezinárodních šetření (čtenářská, ně zaměřených tematických zpráv nují, považuje Česká školní inspekce přírodovědná, matematická gra-nebo zpráv výročních. Všechny za nezbytný příspěvek ke komplex-tyto dokumenty jsou k dispozi- nosti svých výpovědí o vzdělávací ci na webových stránkách úřadu soustavě a zároveň za velmi dů-www.csicr.cz.Územní odlišnostiI když má většina kvalitativních zjištění České školní inspekce z hod-nocení škol plošný, a tedy systémo-vý charakter, pohled z úrovně jed-notlivých krajů (případně i nižších územních celků) a jejich specifik může řadu informací ukázat v ještě trochu jiném světle. Právě sledová-ležitou součást diskuzí s územní-mi samosprávami, jejichž postupy a intervence jsou s ohledem na de-centralizaci vzdělávacího systému ČR klíčové. Tento postup pak odpo-vídá i dikci národních strategických dokumentů v oblasti vzdělávání.Socioekonomický status a jeho vlivDlouhodobá zjištění ukazují, že je ovšem velmi silný. socio-ekonomickém statusu žáků (dále motnost) i národních zjišťování. Jednotlivé kraje můžeme (s vědo-mím určitých omezení) řadit do skupin mimo jiné právě podle toho, do jaké kategorie z pohledu socio-ekonomického statusu žáků pat-ří (vysoký SES, střední SES, nízký SES), přičemž čím vyšší SES, tím příznivější vliv rodinného prostředí žáků na jejich vzdělávací výsledky a celkovou úspěšnost ve vzděláva-cím procesu. SES samozřejmě není jediným faktorem, který vzdělávací výsledky žáků ovlivňuje, jeho efekt Pozn.: Standardizováno, průměr ze tří mezinárodních šetření – PIRLS, TIMSS, PISA.OBRÁZEK 1 | Rozdělení krajů do skupin podle SES