171717INFO2020INFO2020Základní informace o šetření PIRLS a TIMSS• Seznámení se základními informacemi o šetření PIRLS a TIMSSPojetí čtenářské gramotnosti v šetření PIRLS 2016• Pojetí čtenářské gramotnosti v šetření PIRLS; stručný přehled o výsledcích českých žáků v mezinárodním kontextu a v čase. • Sledované aspekty čtenářské gramotnosti v testových úlohách PIRLS; postupy porozumění textu v testových otázkách PIRLS.Práce s uvolněnými testovými úlohami PIRLS• Úrovně čtenářské gramotnosti PIRLS; možnost gradace úloh jako nástroj možné individualizace výuky dle vzdělávacích potřeb žáka.• Ukázky vybraných uvolněných úloh PIRLS s různými možnostmi jejich didaktického využití.PřestávkaPojetí matematiky a přírodovědy v šetření TIMSS 2015• Pojetí testovaných oblastí v šetření TIMSS.• Přehled hlavních výsledků českých žáků v mezinárodním kontextu v čase.Práce s uvolněnými testovými úlohami TIMSS• Ukázky vybraných uvolněných úloh a diskuze nad různými možnostmi jejich didaktického využití.• Možnost gradace úloh jako nástroj možné individualizace výuky dle vzdělávacích potřeb žáka.Tvorba úloh, práce v hodině• Praktická ukázka dalších možných aktivit, které mohou podpořit porozumění žáka dané problematice řešené v úlohách.• Tvorba vlastních úloh.PřestávkaPráce s uvolněnými úlohami TIMSS a PIRLS v modulu InspIS SET• Účel a určení systému InspIS, základní seznámení s moduly InspIS.• Základní komponenty systému (katalog úloh – využití úloh z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních úloh; katalog testů – využití testů z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních testů).• Průvodce zadáním, realizací a vyhodnocením testu ve zjednodušeném režimu školního testování.• Praktické ukázky využití uvolněných testových úloh z mezinárodních šetření.• Praktické ukázky sestavení vlastního testu.• Možnosti využití školního testování a mobilní aplikace InspIS SETmobile. Závěr, ukončení seminářeRÁMCOVÝ PROGRAMUvolněné úlohy z TIMSS a PIRLS Vzdělávací program je určen zejména učitelům 1. stupně ZŠ. (Účast učitelů 2. stupně ZŠ je však možná)Uvolněné úlohy z PISA Vzdělávací program je určený zejména učitelům 2. stupně ZŠ a učitelům SŠ. (Účast učitelů 1. stupně ZŠ je však také možná)Mezinárodní šetření PISA• Seznámení se základními informacemi o šetření PISA a získání přehledu o vývoji výsledků českých žáků.• Seznámení s pojetím testovaných oblastí šetření PISA se zaměřením na přírodovědnou gramotnost v PISA 2015.• Získání přehledu o hodnocení, sledovaných dovednostech a znalos-tech a o jejich vazbě na uvolněné testové úlohy.Úlohy a otázky v šetření PISA, rozbor vybraných přírodovědných a metematických úloh• Seznámení s metodikou tvorby testových úloh PISA pro oblast přírodovědné gramotnosti. • Seznámení s ukázkami uvolněných testových úloh z přírodovědné a matematické gramotnosti (PISA 2015 a PISA 2012).• Praktické ukázky rozboru úlohy, seznámení se způsobem vyhodno-cování úloh, diskuze nad didaktickým využitím úloh.• Seznámení se zdroji, z nichž lze uvolněné úlohy čerpat.PřestávkaRozbor úloh PISA 2015 a tvorba vlastních testových úloh• Praktická ukázka rozboru, diskuze nad didaktickým využitím a vyhodnocováním interaktivních úloh PISA 2015.• Seznámení s ukázkami vybraných ICT nástrojů využitelných při výuce.• Dílna – tvorba testových úloh (skupinová i individuální forma).• Diskuze nad specifiky a možnostmi elektronického zadávání testových úloh.PřestávkaPráce s uvolněnými úlohami PISA v systému InspIS SET• Účel a určení systému InspIS, základní seznámení s moduly InspIS.• Základní komponenty systému (katalog úloh – využití úloh z ve-řejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních úloh; katalog testů – využití testů z veřejné databanky České školní inspekce, možnost tvorby vlastních testů).• Průvodce zadáním, realizací a vyhodnocením testu ve zjednoduše-ném režimu školního testování.• Praktické ukázky využití uvolněných testových úloh z mezinárod-ních šetření.• Praktické ukázky sestavení vlastního testu. • Možnosti využití školního testování a mobilní aplikace InspIS SET-mobile. Závěr, ukončení seminářeRÁMCOVÝ PROGRAM