1616INFO2020Mgr. Gabriela Francovákancelář náměstka ústředního školního inspektoraČeská školní inspekce připravila pro učitele ZŠ a SŠ specifické vzdělávací programy, jejichž cílem je naučit pedagogy v hodinách využívat úlohy uvolněné z mezinárod-ních šetření PIRLS, TIMSS a PISA. Tyto úlohy mají výrazný didaktický potenciál, a kromě své evaluační role mohou dobře posloužit také jako nástroj pro zvýšení kva-lity výuky čtenářských, matematických a přírodovědných dovedností žáků na obou stupních ZŠ i na SŠ. Takto koncipovanými vzdělávacími programy prošlo dosud již více než 6 000 učitelů ze všech krajů České republiky.Realizace seminářů je zcela zdar- ve školní výucema a konají se přímo v prostorách konkrétní školy (rozsah semináře je 6 hod.).V nabídce jsou dva typy seminářů:První vzdělávací program je za- vědné dovednosti mají nadoborový tak, aby měřen na využívání didaktického charakter, a měly by tedy být rozvíje-potenciálu úloh uvolněných z mezi- ny v různých předmětech. K tomu se k internetu. Pokud škola nemá mož-národních šetřeni TIMSS a PIRLS s cílem podpořit zvyšování kvality s inspekčním systémem elektronic-výuky čtenářských matematických kého testování InspIS SET ,a přírodovědných dovedností žáků na 1. stupni ZŠ. Tento program je tedy určen zejména elementaristům, účast učitelů 2. stupně ZŠ je však také možná.Druhý vzdělávací program je za-měřen na využívání didaktického potenciálu úloh uvolněných z mezi-národního šetřeni PISA s cílem po-skytnout inspiraci pro zkvalitňování výuky přírodovědných předmětů a matematiky na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Tento program je tedy určen primárně učitelům působícím na 2. stupni ZŠ a na středních školách. I zde však platí, že se do něj mohou přihlásit také učitelé 1. stupně ZŠ.Cílem těchto vzdělávacích pro-gramů je pomoci učitelům detailně porozumět záměrům konstrukci ,a využitelnosti úloh uvolněných z mezinárodních šetřeni TIMSS, PIRLS a PISA a poskytnout jim kon-krétní náměty tematické příklady apro práci s těmito úlohami přímo . Důraz je tedy kladen bylo zajištěno jeho praktické a in-na praktické využití uvolněných úloh s ohledem na mezipředmětové vztahy, neboť samozřejmě platí, že škole je čtenářské, matematické i přírodo- lizaci semináře odpovídající prostory účastníci seminářů naučí pracovat v modu-lu školního testování.Na semináři se předpokládá účast max. 15 osob v jedné skupině, aby né publikace s uvolněnými úlohami.◀teraktivní pojetí. Minimální počet účastníků pro realizaci semináře ve 10. Škola poskytne pro rea-každý účastník měl k dispo-zici PC nebo notebook s připojením nost zajistit PC nebo notebook pro každého účastníka, bude dohodnuto jiné technické řešení. Všichni účast-níci semináře obdrží potřebné vzdělá-vací materiály, PPT prezentace i tiště-V případě zájmu o realizaci vzdělávacího programu pro učitele (zdarma a přímo ve Vaší škole) prosím zašlete po-žadavek prostřednictvím systému InspIS HELPDESK (https://helpdesk.csicr.cz): 1. Téma požadavku: Vzdělávací akce a semináře ČŠI2. Uveďte název semináře – TIMSS+PIRLS nebo PISA (pří-padně oboje)3. Uveďte předpokládaný počet účastníků za Vaši školu (mi-nimální počet účastníků je 10)4. Navrhněte termín (terminy) konáníNásledně Vás budou kontaktovat pracovníci České školní inspekce, kteří s Vámi dořeší veškeré další souvislosti a do-hodnou všechny záležitosti pro úspěšnou realizaci vzdělá-vacího programu ve Vaší škole.| Vzdělávání učitelů pro rozvoj dovedností žáků – zdarma a přímo ve školách