1414INFO2020Václav Fiala, vedoucí učitel 2. stup-ně ZŠ Brigádníků v Praze 10 a vítěz letošního ročníku soutěže Global Tea- cher Prize v ČR, představil metody a principy badatelské výuky, které hu distanční výuky žák doma praco- nými opatřeními. Osvědčilo se vyu-jsou v jeho škole uplatňovány dlou- val. Hodnocení žáků rodiči posílilo žívání asistentek pedagoga, které se hodobě a nyní byly aplikovány i do distanční výuky. Při badatelské vý- ci, kterou však škola měla nastavenu V řadě škol se tak postavení asistentů uce je aktivní především žák, učitel již před uzavřením škol. Zapojení pedagoga zlepšilo.hodnotí nejen výsledek, ale i cestu rodičů do hodnocení žáků předchá-k němu. Žák je veden k tomu, aby zel dlouhodobý vývoj implementace níci shodli na tom, že poznal svoji chybu, nevnímal ji jako formativního hodnocení ve škole. selhání, ale jako cestu k pokroku a ke Nejprve musel formativní zpětnou svému rozvoji. Jsou využívána port-folia žáků k osobním rozhovorům pro něho v tomto ohledu vzorem. a jak šla žákům naproti. s učitelem. Žáci si vedou badatelský Pokud se uměli sebehodnotit žáci, deník, mají možnost se sami ohodno- bylo možné přejít k tzv. tit a diskutovat výsledky svého vzdě- kdy byli u hodnocení žáka přítomni pandemie covid-19 narušila stereotypy lávání s učitelem na tzv. TWEETu. To, také rodiče. Teprve potom lze využít a donutila mnohé přemýšlet o smyslu že žáci byli tímto způsobem zvyklí hodnocení rodičů.běžně pracovat, výrazně napomohlo efektivitě distančního vzdělávání.Druhý blok byl zaměřen již na kon- ní výuky setkávali. Někteří žáci, ze- z tohoto mimořádného období by krétní otázky směřující ke zkušenos- jména na druhém stupni základních byla motivací pro zlepšování kvali-tem jednotlivých účastníků panelu škol, se do distančního vzdělávání ty vlastní školy. A právě to, co se ško-s distanční výukou a jejím hodnoce- aktivně nezapojovali, a to i přesto, lám podařilo pozitivně promítnout ním.Z diskuse vyplynulo, že přítomní ky, na což poukázala např. ředitel- dujícím školním roce, bude hlavním pedagogové pro závěrečné hodnoce- ka ZŠ Brigádníků v Praze 10 ní druhého pololetí tohoto školního roku využívali většinou propojování slovního hodnocení a známkování. byli zapojeni do vzdělávání z důvodu témového Komplexní systém hodno-Někteří využívali i prvky sebehodno- nelehké rodinné situace. Školy zvažu- cení.◀cení žáků a považují je za velmi vý-znamnou součást hodnocení. Shodli se na tom, že je důležité uplatňovat prvky sebehodnocení co nejdříve, již od předškolního vzdělávání. Záleží však na potenciálu učitele. Problém je, že se mnohdy neumí sebehod-notit ani učitelé. Doc. Kratochvílová reagovala tím, že je pravděpodobná pozitivní změna této situace, jelikož pedagogické fakulty zavádějí tzv. „reflektivní praxe“. Systém, který br-něnská pedagogická fakulta vyvinula, je zveřejněn na webu katedry peda-gogiky. Je však třeba vytvořit prová-zaný systém a propojit pedagogickou „reflektivní praxi“ studentů s běžnou praxí ve škole.Zajímavý byl příspěvek ředitelky ZŠ Trmice Marie Gottfriedové, ve kterém prezentovala současné polo-letní hodnocení žáků do kterého , se zapojili nejen samotní žáci, ale bídky doučování pro žáky, kteří to bu-i jejich rodiče. Rodiče měli zhodno- dou potřebovat. Školy se potýkaly také tit v krátkém dotazníku, jak v průbě- s tím, jak vzdělávat děti s podpůr-vzájemné vztahy, důvěru a spoluprá- těmto žákům intenzivně věnovaly. vazbu poskytovat žákovi učitel a být tom, jak tuto příležitost škola uchopila tripartitám, Účastníci diskuze se nakonec shodli, že Byly diskutovány také problémy, se né redukci, o možnostech vzájemné kterými se učitelé v průběhu distanč- spolupráce a o tom, jaká zkušenost že měli vytvořeny vhodné podmín- i do výuky v běžném režimu v násle-Karin Marques. Naopak žáci ze sociálně znevýhodněných rodin mnohdy ne- v rámci individuálního projektu sys-jí začátkem příštího roku vytvoření na-V závěrečné panelové diskusi se účast-vzdělávání ve školách v období distančního vzdělá-vání nelze brát jako soutěž. Záleželo na Každá škola má jiné podmínky, jiné žáky a jiné rodiče. školy, o obsahu učiva, o jeho případ-tématem příštího odborného panelu.Odborné panely jsou realizovány FOTO: Petra Nejdlá (ČŠI)Vítěz letošního ročníku soutěže Global Teacher Prize v ČR Václav Fiala.Jan Juříček, zástupce ředitele ZŠ Strossmayerovo ná-městí v Praze 7.Karin Marques, ředitelka ZŠ Brigádníků v Praze 10.