1212INFO2020s tvrzením, že jejich škola poskytuje zaměstnancům příležitosti k aktiv-ní účasti na rozhodování ve škole (průměr OECD 77 %). V průměru zemí OECD bylo zjištěno, že učitelé, kteří se mohou aktivně podílet na rozhodování, se častěji účastní kola-borativních aktivit.Další vzdělávání přímo ve školáchZ pohledu OECD je jednou z mož-ností, jak zmírňovat riziko odchodu učitelů z profese a podporovat vzá-jemnou spolupráci učitelů, vytváře-ní podmínek pro uskutečňování aktivit dalšího vzdělávání učitelů přímo ve školách, což umožní lépe zohlednit specifika jednotlivých škol. Podle zjištění TALIS 2018 je přínos takových aktivit větší a klíčové je, aby součástí aktivit byl prostor pro vzá-jemnou spolupráci učitelů, výměnu zkušeností, včetně konkrétních prv- sekundární školy se zaměřením na učitelům učit se od sebe navzájem ků jako je např. tandemová výuka posilování spolupráce učitelů. nebo výuka menších skupinek žáků v rámci třídy.Inspirativním zahraničním pří- se rozšířila na všechny předměty něž podporu skladem dobré praxe může být Ra-kousko, které v uplynulých letech vzdělávání. Dosavadní zkušenosti zahájilo zavádění tzv. nové nižší ukazují, že týmová výuka umožnila MEZINÁRODNÍ ŠETŘENÍ O VYUČOVÁNÍ A UČENÍ TALIS 2018Do mezinárodního šetření TALIS 2018 se kromě České republiky zapojilo dalších 45 států.V České republice bylo zapoje-no více než 3 400 učitelů a 219 ředitelů základních škol a víceletých gymnázií. V publikaci jsou nově poskytnuta komentovaná data přibližující pohled ředitelů škol na vykonávané činnosti a na spokojenost s prací. Dále je pozor-nost věnována hodnocení práce učitelů a podpoře jejich vzájemné spoluprá-ce. Nově je zařazena i diskuse zjištění TALIS 2018 v širším rámci národních zjištění České školní inspekce a dopo-ručení formulovaných ze strany OECD. Součástí rozšířeného vydání zůstávají také komentovaná data ve vztahu k pro-fesnímu rozvoji a sebedůvěře učitelů, k překážkám, které z pohledu učitelů komplikují efektivní vedení vzdělávací-ho procesu, k vlastním proměnám výu-ky i k pojetí učitelské profese jako takové.Informace o průběhu šetření v Čes-ké republice, znění dotazníků v českém jazyce a Koncepční rámec šetření jsou rovněž dostupné na webové stránce České školní inspekce (více -zde-).◀Pod-pora týmové výuky byla pilotována měřuje na žáky, obzvláště ty méně v několika předmětech a postupně úspěšné. Nové pojetí zahrnuje rov-v rámci osnov nižšího středního a zajistit výuku, která se více za-polupráce učitelů napříč školami a různými vzdělá-vacími stupni ve snaze rozvíjet sdí-lení příkladů dobré praxe. ◀| Česká školní inspekce bude diskutovat se zástupci ORPV období měsíců září–listopad ve své gesci, a k vedoucímu odboru k setkání včetně programu obdrží jed-2020 uspořádá Česká školní inspek- školství, resp. útvaru, do jehož agendy notlivé obce s rozšířenou působností ce v jednotlivých krajských městech tato problematika v dané obci s roz- vždy s ČR speciální semináře, na něž budou šířenou působností spadá. Pozvánku před termínem konání semináře.◀zváni představitelé všech obcí s roz-šířenou působností nacházejících se v daném regionu a také další aktéři např. z řad realizátorů místních akč-ních plánů nebo zástupců krajských úřadů. Ústřední školní inspektor To-máš Zatloukal a náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys budou s pozvanými hosty diskuto-vat o kvalitě ve vzdělávání v pří-slušných regionech optikou faktorů, které v daných územích vzdělávání silně ovlivňují. Pozvánky budou zasílány na jednotlivé obce adresně a směřovat budou vždy k příslušné-mu radnímu, který má vzdělávání Termíny konání seminářů se zástupci ORP.několikatýdenním předstihem Podrobněji představuje zkušenosti, názory a postoje ředitelů a učitelů rozšířená národní zpráva (odkaz -zde-).