111111INFO2020INFO2020mladší a s kratší pracovní zkušeností v dané škole. O změně školy častěji uvažují učitelé, kteří vyučují třídy s vyšším podílem znevýhodněných žáků, žáků s horšími studijními vý-sledky a žáků s problémovým cho-váním.Odchod učitelů z profese je dal-ším faktorem spojeným s mobilitou učitelů. Může ovlivnit výsledky žáků negativním dopadem na školní kli-ma a implementaci kurikula. Může také představovat značné finanční náklady pro vzdělávací systém, ne-boť vede k potřebě nahradit kvalifi-kované učitele v dotčených školách. Jako zástupný indikátor pro riziko odchodu učitelů z profese užívá (v České republice je tato pravděpo-TALIS učiteli uváděné záměry setrvat dobnost dvakrát až třikrát vyšší).v učitelské profesi. V České republi-ce uvádí 24 % učitelů, že by chtěli opustit profesi učitele v následu-jících pěti letech (průměr OECD 25 %). Dále 12 % českých učitelů ve stabilním základem pro rozvoj ino- ru kolegů a vedení ze strany ředitele. věku do 50 let by chtělo v následu-jících pěti letech přestat vyučovat, postupů. V průměru napříč zeměmi že pracují v kolaborativním školním což je o něco méně, než činí průměr OECD bylo zjištěno, že učitelé, kte- prostředí charakterizovaném vzá-OECD (14 %).Spokojenost učitelů v zaměstná- zahrnujících vyšší míru vzájemného 81 %). Kromě toho 60 % českých ře-ní a jejich ochota setrvat v profesi propojení učitelů, častěji využívají ditelů uvádí, že přijímá opatření na souvisí s mírou pociťovaného stresu. efektivnější vyučovací postupy. Mezi podporu spolupráce mezi učiteli při Stresující prostředí a situace mohou ně patří například skupinová práce rozvoji nových vyučovacích postupů, ovlivnit nejen práci a motivaci učite- žáků. Profesní spolupráce není nic- což se statisticky významně neliší od lů a ředitelů, ale také výsledky žáků. méně v zemích a ekonomikách zapo- průměru OECD (59 %).V České republice 11 % učitelů po-ciťuje v práci do značné míry stres, V což je méně než činí průměr OECD společném profesním učení ales-, (18 %). Pro téměř polovinu učitelů v ze-mích a ekonomikách zapojených do šetření TALIS je zdrojem stresu příliš mnoho administrativní práce. Čeští učitelé a ředitelé uvádějí jako tři nejčastější zdroje stresu: příliš mno-ho administrativní práce vycháze-,ní vstříc měnícím se požadavkům správních orgánů a zodpovědnost za výsledky žáků.V zemích a ekonomikách TALIS byla u učitelů, kteří ve své práci do značné míry zažívají stres, zjištěna dvakrát vyšší pravděpodobnost, že opustí profesi učitele, než u jejich ko-legů, kteří pociťují stres v nižší míře Graf 1 | Pracovní podmínky, mobilita a riziko odchodu učitelů z profesePodpora profesní autonomie a spolupráceProfesní spolupráce se může stát vativních a efektivních vyučovacích V České republice uvádí 87 % učitelů, ří se účastní kolaborativních aktivit jemnou podporou (průměr OECD jených do TALIS příliš častým jevem. České republice uvádí účast na poň jednou měsíčně 23 % učitelů (průměr OECD 21 %) a 7 % učitelů se alespoň jednou měsíčně zapojuje do týmové výuky (průměr OECD 28 %).Inovace ve škole vyžadují podpo-K rozvoji kolaborativního škol-ního prostředí může přispět vedení školy. 83 % českých učitelů souhlasí Graf 2 | Autonomie, kolegialita a spolupráceZdroj: OECD, TALIS 2018 Databáze, Tabulky II.5.31, II.5.32, II.5.12, II.4.24 a II.4.1.Zdroj: OECD, TALIS 2018 Databáze, Tabulky II.3.1, II.2.16, II.2.63, II.2.36, a II.2.43.