1010INFO2020PhDr. Josef Basl, Ph.D.vedoucí oddělení mezinárodních šetření| Zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů – inspirace a zjištění z TALIS 2018Mezinárodní šetření o vyučování a učení TALIS (Teaching and Learning Inter-national Survey) je projektem Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), který zjišťuje zkušenosti, názory, postoje učitelů a ředitelů. S využitím mezinárodního srovnání poskytuje TALIS cennou zpětnou vazbu a inspiraci při vytváření vhodných podmínek a podpoře práce ředitelů a učitelů. Přípravu, reali-zaci, vyhodnocování a interpretaci zjištění z mezinárodních šetření, včetně šetření TALIS, zajišťuje v České republice Česká školní inspekce. Zjištění z TALIS 2018 byla zve- využitelnou v kontextu České re- no z doporučení OECD, které na zá-řejněna ve dvou vlnách - v červnu publiky. Česká školní inspekce ná- kladě zjištění TALIS zemím navrhu-2019 a březnu 2020 a přináší pohled vrhy OECD využije při své činnosti je reprezentativního vzorku učitelů zaměřené na poskytování zpětné nejen začínajícím učitelům, ale také a ředitelů tzv. nižších sekundárních vazby školám a školským zařízením škol – v případě České republiky se a při formulování doporučení pro formou mentorování. Navrhována jedná o druhý stupeň základní školy Ministerstvo školství, mládeže a tě- je podpora pro vytváření sítí ředi-a nižší stupeň víceletého gymnázia.Povolání ředitele školy a učitele jsou velmi náročná, a také proto je snahou OECD i jednotlivých zapo-jených států hledat prostřednictvím TALIS palčivá místa a návazně hle-dat konkrétní možnosti, jak negativ-ní aspekty zmírnit a práci ředitelů a učitelů podpořit. V tomto textu proto nabízíme vedle vybraných zjištění z TALIS 2018 i inspiraci lovýchovy a další instituce.Vedení školyTALIS 2018 potvrdil, že ředitelé v České republice jsou přetíženi administrativní prací. Oproti svým kolegům v Evropské unii se větší podíl ředitelů často věnuje v práci kontrole postupů a výstupů školní administrativy (86 % oproti 73 % v EU), administrativním úkonům a schůzkám věnují v průměru 40 % pracovního času (nejvíce v rámci celé EU) a pro 93 % ředitelů je pře-míra administrativní práce zdrojem stresu.Situace je o to složitější, že ředitel školy je na řešení i náročnějších zá-ležitostí většinou sám. Podle TALIS 2018 je spolupráce ředitelů s ře- luditeli jiných škol spíše výjimečná. měr OECD 20 %). V průměru zemí V rámci EU je v ČR nejnižší podíl OECD lze říci, že učitelé, kteří by ředitelů, kteří často spolupracují na rádi přešli na jinou školu, se vyzna-obtížných pracovních úkolech s ře- čují tím, že jsou v zaměstnání méně diteli jiných škol (18 % oproti 38 % spokojeni a učitelství pro ně nebylo v EU).Vhodnou inspirací pro kontext s jejich kolegy, kteří neuvažují o pře-České republiky proto může být jed- chodu na jinou školu, jde o učitele poskytovat specifickou podporu začínajícím ředitelům, například telů, v jejichž rámci by zkušenější ředitelé mohli poskytnout mentoro-vání ředitelům začínajícím. Inspirativním zahraničním pří-kladem dobré praxe v tomto smě-ru může být i Šanghaj (Čína), kde dochází k „párování výborných “ a méně dobrých škol. V rámci těch-to sítí dochází k vzájemným disku-zím, výměnám know-how, společné tvorbě plánů rozvoje školy, dokonce i k výměnným pracovním stážím.Pracovní podmínky, profesní mobilita a riziko odchodu učitelů z profesePři pohledu na oblast mobility učitelů se ukazuje, že 10 % českých učitelů by rádo přešlo na jinou ško-, pokud by to bylo možné (prů-první kariérní volbou. Ve srovnání