999INFO2020INFO2020přičemž každý školní rok je hodno- i nežádoucích cena skupina tří gramotností, každá kách, rozvoji i úrovni žáků druhého spekce tedy bude v rámci tohoto še-na jiném stupni škol (I. stupeň ZŠ, stupně ZŠ v této oblasti. I v tomto tření navazovat na uvedené činnosti, II. stupeň ZŠ, SŠ, VOŠ). Opakující případě bude provedeno také elek- přičemž pozornost bude zaměřena se zaměření na jednotlivé gramot- tronické zjišťování výsledků žáků.nosti umožňuje formulovat závěry o žádoucích i nežádoucích posunech v podmínkách, rozvoji i úrovni žáků v různých fázích vzdělávací dráhy. Pro školní rok 2020/2021 byla na zá-kladě požadavku vlády ČR a v do-hodě s Ministerstvem financí přidá-na ke sledování také oblast finanční gramotnosti, která pro daný školní rok nahradí sledování gramotnosti přírodovědné. Součástí bude také elektronické zjišťování výsledků žáků, které bude provedeno na jaře 2021.Výuka moderních dějin ČR na 2. stupni ZŠVýuka dějepisu a zejména soudo-bých dějin na základních školách je stěžejní součástí vzdělávání žáků. V RVP ZV je výuka dějin součástí vzdělávací oblasti Člověk a společ-nost. Vzdělávací obor Dějepis při-náší základní a konkrétní poznatky o konání člověka v minulosti, jeho hlavním posláním je kultivace his-torického vědomí jedince a ucho-vání kontinuity historické paměti, především ve smyslu předávání historické zkušenosti. Důležité je zejména poznávání dějů, skutků a jevů, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj společnosti a pro-mítly se do obrazu naší současnos-ti. Důraz pak má být kladen pře- dou již pátým školním rokem na-devším na dějiny 20. století, kde plňovány principy tzv. společného leží základy většiny současných vzdělávání zavedené novelou škol-společenských jevů. Česká školní ského zákona účinnou k 1. 9. 2016. inspekce se hodnocení vzdělává-ní v tématech moderních dějin podrobněji věnovala naposledy ve způsobem jsou zákonné požadavky školním roce 2015/2016, realizace uplatňovány v praxi, jak se daří na-tohoto specifického úkolu na dříve plňovat principy společného vzdělá- spekce tak navazuje na specifický realizované šetření naváže a vedle vání definované školským zákonem úkol realizovaný ve školním roce prezentace aktuálního stavu vzdě- a k jakým změnám v dané oblasti 2015/2016, který byl rovněž zamě-lávání žáků v tématech souvisejí- činnosti škol dochází. Inspekční řen na ochranu dětí, žáků a studen-cích s moderními dějinami umož- činnost byla významně zaměřena tů před projevy šikany, diskrimina-ní formulovat závěry o žádoucích na práci asistentů pedagoga a jejich ce, nepřátelství nebo násilí. ◀změnách v podmín- spolupráci s učiteli. Česká školní in-Podpora pohybových dovedností a aktivit žáků ZŠ a SŠVzdělávací oblast Člověk a zdraví poskytuje žákům v rámci vzděláva-cího oboru Tělesná výchova příleži-tost k aktivnímu pohybu a spojuje pravidelnou pohybovou činnost s podporou zdravého životního stylu. Pohybové dovednosti žáků by však měly být v rámci možností rozvíjeny i mimo hodiny tělesné výchovy. Cílem realizace tohoto vytvářet mimo jiné také podmínky šetření je zmapovat podmínky pro pro zdravý vývoj žáků a pro pohybové aktivity žáků na ZŠ a SŠ, vyhodnotit podporu, kterou školy žákům v oblasti aktivního pohybu a rozvoje pohybových dovedností poskytují nejen během vlastního vzdělávání, ale také v jejich volném čase, o přestávkách či volných ho-dinách, a také vyhodnotit změny v této oblasti od školního roku 2015/2016, kdy Česká školní in-spekce obdobně zaměřené šetření realizovala naposledy. Podpora nadaných a talentovaných žáků v kontextu společného vzděláváníVe školním roce 2020/2021 bu-Česká školní inspekce v minulých letech sledovala a hodnotila, jakým především na podporu nadaných, talentovaných a mimořádně nada-ných žáků. Téma specifického úkolu tak bude navazovat na tematické šetření, které Česká školní inspekce ve vztahu k nadaným, talentovaným a mimořádně nadaným žákům rea-lizovala ve školním roce 2015/2016.Rizikové chování žáků se zaměřením na oblast kyberšikany Školy a školská zařízení mají podle školského zákona povinnost před-cházení vzniku sociálně patolo-gických jevů a zajišťovat bezpeč-nost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvise-jících činnostech. Cílem tematické-ho šetření bude poskytnout pohled na současnou situaci v ZŠ a SŠ ze-jména z hlediska vytváření těchto podmínek. Inspekční činnost se zaměří na zjišťování počtu a cha-rakteru případů rizikového chová-ní, na personální zajištění oblasti prevence, podmínek pro práci specialistů, činností, které vyko-návají, a metodické podpory, která je jim poskytována. Současně se še-tření detailněji zaměří na jeden ze stěžejních a vysoce nebezpečných projevů rizikového chování, na ši-kanu a kyberšikanu jako závažný problém, který může nést dlouho-dobé následky. Zhodnoceno mj. bude, jak školy vytvářejí a upevňují dovednosti žáků spojené s bezpeč-ným a korektním chováním žáků v kyberprostoru. Česká školní in-