88INFO2020| Vybrané specifické úkoly České školní inspekce ve školním roce 2020/2021V úterý 16. června 2020 schválil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga po projednání v poradě vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýcho-vy Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2020/2021. Ten je podle dlouhodobých zvyklostí členěn na úkoly stálé, specifické, další a rozvojové. V následujícím článku stručně komentujeme vybrané specifické úkoly, jimž se bude Česká školní inspekce v nadcházejícím školním roce věnovat. PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, MPAnáměstek ústředního školního inspektoraVýstupem realizace těchto úko-lů bude buď samostatná tematická zpráva, nebo budou příslušné kvali-tativní informace využitelné jak pro nastavování efektivních vzdělávacích politik a řízení vzdělávací soustavy, tak pro zvyšování kvality vzdělávání v jednotlivých školách, součástí Vý-roční zprávy České školní inspekce za školní rok 2020/2021. Plné znění plánu hlavních úkolů včetně příloh je k dispozici -zde-.Dopady mimořádných opatření na podobu vzdělávání v ZŠ a SŠV důsledku Mimořádného opat-ření Ministerstva zdravotnictví ze dne 10. 3. 2020 k ochraně obyva-telstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění covid-19, kterým byla po významnou část 2. pololetí školního roku 2019/2020 zakázána osobní přítomnost žáků ve školách, byly školy nuceny na určitou dobu kompletně přejít na distanční formy výuky. Tato mimo-řádná situace samozřejmě do pro-cesu vzdělávání a jeho organizace vnesla také řadu výzev a příležitos-tí do budoucna. Dopady mimo-řádných opatření, ať už pozitivní (např. zvýšení míry digitalizace vzdělávacího procesu a jeho organi-zace), nebo negativní (např. nerov-noměrnost dopadů vzdělávání na jednotlivé žáky), se tedy nutně pro-mítnou do období školního roku i 2020/2021. Česká školní inspekce si klade za cíl zmapovat a vyhodno-tit dopady mimořádných opatření na přípravu organizaci podobu , i výuky, na práci ředitelů škol i uči-telů i na vzdělávací výsledky žáků. Realizace úkolu navazuje na mimo-řádné šetření České školní inspekce k distančnímu vzdělávání, které bylo realizováno v podobě řízených telefonických rozhovorů s řediteli ZŠ a SŠ v dubnu 2020.Vzdělávání v SŠ dlouhodobě vykazujících vysokou neúspěšnost u maturitSegmentstředníhovzdělává-ní Česká školní inspekce hodnotí dlouhodobě a stejně tak pravidelně provádí kontrolu organizace a prů-běhu maturitních zkoušek. Cílem realizace tohoto šetření, které na-vazuje na shodně koncipovaný úkol realizovaný v uplynulých čtyřech školních letech, je důsledně posou-dit kvalitu a efektivitu vzdělávání v těch SŠ, jejichž žáci jsou při ma-turitních zkouškách dlouhodobě neúspěšní. Součástí realizace bude také sledování problematiky před-časných odchodů ze vzdělávání, a to jak přechodů žáků mezi jednotlivý-mi školami, tak odchodů žáků zcela mimo vzdělávací systém.Informační, jazyková a finanční gramotnost v ZŠV rámci inspekční činnosti se Čes-ká školní inspekce zaměřuje zejmé-na na hodnocení podmínek, průbě-hu a výsledků vzdělávání v souladu s požadavky příslušných RVP, při-čemž oblast hodnocení gramotnos-tí (ve smyslu dovedností, resp. apli-kační složky znalostí) je nedílnou součástí výpovědí o kvalitě počá-tečního vzdělávání. Česká školní in-spekce hodnotí podmínky, podporu rozvoje a dosaženou úroveň žáků v šesti vybraných gramotnostech (čtenářská, matematická, sociální, přírodovědná, jazyková, informační),