777INFO2020INFO2020DOPORUČENÍ Č. 6Otevřít na úrovni školy diskusi o způsobech hodnocení, jejich přínosech a dopadech na vzdělávání žákůSituace ve vzdělávání během velmi funkční a velmi přínosné i jako strany důležitá a jak pozitivní dopad druhého pololetí školního roku doplněk výuky prezenční. Proto lze 2019/2020 přiměla mnoho škol školám doporučit, aby se v rámci k vedení rozsáhlejších úvah o po- svých možností i podmínek, které době průběžného i závěrečného pro tyto aktivity mají, pokusily vy-hodnocení. Jakkoli nelze zpo- užívat prvky distančního vzdělávání chybnit přínosy průběžné klasifi- s podporou digitálních technologií kace, mimořádné období spojené i během vzdělávání ve standardních se vzděláváním na dálku velmi podmínkách, aby navázaly na své silně potvrdilo, že hodnocení za- pozitivní zkušenosti z období vzdě-hrnující formativnější prvky je lávání na dálku, a podpořily tak zvý-pro učení žáků velmi přínosné šení digitalizace českého vzdělávací-a poskytuje jim informace pro ho prostředí, a tím i pozitivní dopady vzdělávání svých dětí daleko blíže, další zlepšování jejich výsledků na vzdělávání žáků. Jde především mohli vidět, jak probíhá komunikace (o formativním hodnocení více o větší míru využívání digitálních s učiteli, jaký je význam a role učitele např. -zde-). Obdobně se mnoha technologií při vzdělávání přímo při vzdělávání, jak náročné je vzdělá-školám osvědčilo závěrečné suma- ve škole a podle možností jednotli- vat děti, vytvářel se vzájemný respekt tivní hodnocení ve slovní podobě vých rodin také o podporu indivi-více než pouhá závěrečná klasi- dualizace vzdělávání u žáků, kteří fikace v podobě známky, neboť se výuky nebudou moci účastnit slovní forma hodnocení umožni- (např. z důvodu nemoci, karantény la lépe popsat dosažené výsledky apod.). Současně je třeba pracovat žáka reflektující složité období nejen na zlepšení podmínek pro vzdělávání. Proto lze doporučit, digitalizaci vzdělávání (HW, SW), aby školy v kontextu svých zku- ale vnímat a rozvíjet i didaktický šeností ze vzdělávání na dálku aspekt celé problematiky a s tím diskutovaly v rámci pedagogické- související zvyšování didaktických ho sboru možné proměny forem dovedností učitelů v oblasti práce hodnocení žáků v návaznosti na s digitálními technologiemi ve vzdě-konkrétní vzdělávací situace.Českou školní inspekci bude zajímat, jak škola přistupuje k hodnocení žáků a poskytování průběžné zpětné vazby, zda a jak při svých postupech zohledňuje zkušenosti získané během vzdělá-vání na dálku, zda a jak přemýšlí nad vhodností jednotlivých forem hodnocení žáků ve vazbě na kon-krétní vzdělávací situace apod.DOPORUČENÍ Č. 7Implementovat vyzkoušené prvky digitálního vzdělávání do běžné výukyVzdělávání na dálku potvrdilo, že distanční formy výuky mohou být je spolupráce školy a rodičů pro obě lávání.Česká školní inspek-ce bude sledovat, zda a jak škola využívá digitálnítechnolo-gie při prezenčním vzdělávání a zda a jak využívá dis-tanční prvky vzdělá-vání jako doplňku ke klasické výuce.DOPORUČENÍ Č. 8Udržet kvalitu komunikace s rodiči nastavenou během vzdělávání na dálku Mimořádné období potvrdilo, jak na úspěšné vzdělávání může mít. Do komunikace se školou se často zapojili i ti rodiče, kteří v běžných podmínkách příliš aktivní nejsou. Školy ve spoluprá-ci s nimi hledaly optimální nastavení podoby vzdělávání, snažily se zohled-nit, že v rodinách je více dětí, které se současně vzdělávají, jsou v různých ročnících nebo školách, mají omeze-ný počet digitální techniky, že i sami rodiče musí doma pracovat a že to všechno je potřeba sladit. Rodiče byli a přirozeným způsobem se i posílila prestiž učitelů. Bylo by tedy velmi dobré vzniklou spolupráci s rodiči udržet a zejména ji dále rozvíjet. Česká školní inspekce bude sle-dovat, zda a jak škola podporu-je kvalitu komunikace s rodiči nastavenou během vzdělávání na dálku, zda a jak tuto vazbu prohlubuje a jaké zkušenosti ze spolupráce s rodiči škola zazna-menává.