66INFO2020DOPORUČENÍ Č. 5Využít získaných zkušeností k obsahovým úpravám učiva, případně předmětové a oborové strukturyJakkoli platí, že není třeba s ohledem na nesoulad realizovaného vzdělávání se ŠVP jednotlivých škol v důsledku podoby vzdělávání ve druhém polole-tí školního roku 2019/2020 příslušná ŠVP ihned formálně upravovat, lze současně doporučit, aby školy v kon-textu zkušeností, které při vzdělávání během pandemie získaly, přemýšlely nad širšími obsahovými úpravami svých ŠVP. Dlouhodobě totiž víme, že velké množství škol ve svých ŠVP roz-pracovává vzdělávací obsah stanovený v příslušném rámcovém vzdělávacím programu do příliš velkých podrob-ností. Vzdělávání na dálku ukázalo, že široce pojímaný obsah nebylo možné zvládnout a většina škol se soustředi-la pouze na vybraná témata a oblas-ti, ve kterých žáky rozvíjela. Školám lze tedy doporučit, aby v kontextu svých zkušeností z druhého polole-tí školního roku 2019/2020 prodis-kutovaly možné obsahové úpravy učiva a případně také popřemýšlely Českou školní inspekci bude za-jímat, zda a případně jak škola o úpravách vzdělávacího obsahu v kontextu svého ŠVP přemýšlí (vazba na doporučení č. 1), jak v těchto úvahách reflektuje zkuše-nosti ze vzdělávání na dálku bě-hem pandemie apod.Soustředit se na aplikační složku znalostí, stěžejní výstupy v českém jazyce, matematice a cizím jazyce i rozvoj kompetence k učeníDOPORUČENÍ Č. 4Již v průběhu vzdělávání na dál-ku ve druhém pololetí školního roku 2019/2020 velké množství škol upřednostňovalo vzdělávání v do-vednostech, resp. v aplikaci znalostí a dovedností. Na tyto pozitivní pří-stupy lze vhodně navázat také v rám-ci vyrovnávání se s dopady distanč-ního vzdělávání. Lze tedy doporučit, aby se školy soustředily zejména na aplikaci znalostí a dovedností ve všech vyučovacích předmětech tak, aby žáci byli schopni nabyté znalosti a dovednosti využívat šířeji při ře-šení nejrůznějších situací. Současně bude vhodné soustředit se na pro-filové vyučovací předměty, tedy ve většině případů na stěžejní výstupy v českém jazyce, matematice a cizím jazyce. V neposlední řadě je vhod-né položit důraz na cílený rozvoj kompetence k učení, jejíž úroveň měla významný dopad na schop-nosti žáků vzdělávat se samostatněji i pomocí výuky na dálku a bude mít zásadní význam i při očekávatelných organizačních komplikacích ve škol-ním roce 2020/2021.Česká školní inspekce bude sledo-vat, na jaká vzdělávací témata se škola soustředí, zda jde skutečně o znalosti a dovednosti nezbytné pro další vzdělávání, do jaké míry škola usiluje o rozvoj aplikační složky znalostí, jak vyhodnocuje úspěšnost žáků při získávání zna-lostí a dovedností a jaká opatření přijímá ke snižování rizika žákov-ské neúspěšnosti.o integraci obsahu v rámci vybraných vyučovacích předmětů, což platné rámcové vzdělávací programy umož-ňují. Současně lze doporučit, aby se školy zaměřovaly primárně na širší dovednosti, na aplikaci znalostí a do-vedností a aby tuto oblast pokrývaly minimálně ve srovnatelném rozsahu jako znalostně orientovanou výuku. Rovněž lze doporučit, aby školy zo-hlednily nově rozvíjené dovednosti a kompetence, kterým se v důsled-ku pandemie intenzivněji věnovaly a které se ukázaly jako zásadní pro další vzdělávání žáků. Tento proces samozřejmě bude trvat delší dobu, např. celý školní rok 2020/2021, a v úpravu vlastního ŠVP vyústí až následně. Tyto změny je možné pro-vádět bez ohledu na připravované re-vize RVP.