555INFO2020INFO2020a) jaká témata (případně učivo) byla využívat takové formy, které primár-v období od zahájení distančního ně neslouží jako podklad pro klasi-vzdělávání realizována v plné šíři,b) jaká témata (případně učivo) byla realizována v redukované podobě, tedy jen částečně (tzn. co z daného obsahu by žáci měli zvládat),c) jaká témata (případně učivo) se zcela přesunou do nového školní-ho roku,d) jaká témata (případně učivo) bu-dou zcela vypuštěna.Tuto jednoduchou evidenci je vhod-né mít v optimálním případě již před zahájením školního roku, aby s ní pře-devším vyučující mohli efektivně pra-covat. Až to bude možné, vrátí se škola zpět ke vzdělávání dle platného ŠVP, případně provede úpravy svého ŠVP.Česká školní inspekce bude sledo-vat, jakým způsobem je promyšle-na návaznost vzdělávání ve škol-ním roce 2020/2021 na vzdělávání ve školním roce 2019/2020 a jakým způsobem jsou prováděné změny vykomunikovány s jednotlivými aktéry. Předmětem zájmu České školní inspekce nebudou formál-ní úpravy ŠVP nebo jejich soulad s příslušným rámcovým vzděláva-cím programem v kontextu změn vynucených pandemií.DOPORUČENÍ Č. 2Zmapovat dosažený pokrok u každého žáka a naplánovat výuku a její zaměření na doplnění nezbytných znalostí a dovedností ve vybraných předmětech již na podzimní měsíce, aby další výuka nemusela být výrazněji posouvána a upravovánaS ohledem na heterogenitu vzdě-lávacího prostředí je zřejmé, že začá-tek školního roku 2020/2021 by měly školy věnovat efektivnímu zmapo-vání pokroku dosaženého jednot-livými žáky a na výsledky pak rea-govat přípravou výuky. Vhodné je fikaci (zkoušení, písemné opakování nebo testování), ale umožňují učiteli vidět aplikaci znalostí a dovedností žáků v relativně přirozených situ-acích, včetně případného rozvoje kompetence k učení. Nemusí jít o individuálně cílené úlohy, ale může jít také o práci ve dvojicích nebo o práci skupinovou. Je možné využít např. úlohy uvolněné z mezinárod-ních šetření (-zde- a -zde-) nebo realizovat řízený rozhovor učitele s žákem za účelem zjištění potřeb-ných informací. Cílem by mělo být do maximální možné míry narov-nat rozdíly v úrovni znalostí a do-vedností žáků způsobené samotnou formou výuky na dálku, ale i různou mírou zapojení žáků do výuky na dálku často související s rozdílným socioekonomickým zázemím žáků. Z tohoto důvodu lze doporučit, aby výuka zacílená na narovnání rozdí-lů byla naplánována minimálně ve vybraných vyučovacích předmě-tech (zejména těch naukových, pří-padně profilových) již na podzimní měsíce prvního pololetí školního roku 2020/2021 tak, aby další výuka v pozdějším období již nemusela být výrazněji posouvána a upravována. V ostatních případech je pak třeba pamatovat na to, aby neprobraná té-mata byla v průběhu školního roku zohledněna. Současně se doporuču-je, aby předmětové komise promyš-leně projednaly časové a tematické plány. Cílem tohoto doporučení je zajistit, aby všichni žáci měli šanci získat potřebné znalosti a dovednosti s ohledem na své předpoklady, ni-koliv aby byli v úvodu školního roku všichni žáci testováni nebo jiným způsobem srovnáváni.Česká školní inspekce bude sledo-vat, jakými způsoby škola zmapo-vala či mapuje dosažený pokrok ve vzdělávání u každého žáka a ja-kým způsobem je realizován proces vyrovnávání rozdílů ve znalostech a dovednostech jednotlivých žáků.DOPORUČENÍ Č. 3Vytvořit systém podpory pro žáky, kteří měli nepříznivé podmínky pro distanční vzdělávání, vůbec se ho neúčastnili nebo výrazně zaostávajíCílem vyrovnání se se situací ve vzdělávání během pandemie je sa-mozřejmě podpořit každého žáka. Specifickou pozornost je však třeba věnovat těm, jejichž vzdělávání již v době vynuceného využívání dis-tančních forem bylo významněji komplikované, ať už s ohledem na podmínky, které tito žáci pro dis-tanční vzdělávání měli, na to, zda se jej vůbec účastnili, nebo s ohledem na to, jak se jim při distančním vzdě-lávání dařilo. Pro vyrovnávání chy-bějících znalostí a dovedností těch-to žáků je zvlášť nutné zvážit, které z obsahů nově probraných ve druhém pololetí školního roku 2019/2020 mají návaznost a bude žádoucí je probrat již v 1. pololetí školního roku 2020/2021, a které z nich bude možné probrat až později. Česká školní inspekce bude sledo-vat, jakým způsobem škola vyhod-nocuje vzdělávací pokrok u těchto žáků, jaká opatření pro dosažení požadovaného stavu přijímá, jaké specifické přístupy či prostředky pro vzdělávání těchto žáků volí apod. a také to, jakým způsobem se sna-ží zabezpečit v případě vynuceného vzdělávání na dálku přístup těchto žáků ke vzdělávání.